page

I 2020 har kundene dine endret seg – har du?

Med store endringer i hverdagen til hver enkelt, endres også vanene våre og dermed også hele forbrukermarkedet. Reiseliv og event-markedet har fått virkelig store utfordringer, mens andre som for eksempel de som selger selger frilufts- og treningsutstyr har hatt en oppsving. Spesielt hjemmetrening ble populært, og XXL kunne rapportere om 10.000 solgte kettlebells kun 6 uker inn i krisen.

«Covid-19 har skapt endring i forbrukermarkedet – nå kan du vinne nye kunder»


Ørjan Clausen, Daglig leder Northern Beat

– Vi ser tydelige endringer i forbrukermarkedet etter pandemien slo inn over oss. Tall fra Google viser at vi bruker mindre tid på kollektivtransport og kjøpesentre, sier Ørjan Clausen, leder i Northern Beat, med Bergensk iver. 

Mer tid i skogen og mindre tid fysisk på kontoret. Og med mindre tid på kollektivtransport blir det mindre scrolling og swiping, men vi ser jo samtidig en økning i netthandelen.

Andelen netthandel har blitt spådd økt gjennom en rekke forskjellige rapporter og vi ser tall på alt fra 25-60% økning de neste 3-5 årene, men fellesnevneren er økt netthandel. Og økt netthandel er jo ikke noe nytt, det som er spennende nå er at vi ser at kravene til forbrukerne har endret seg.

– Nye triggere innenfor reiseliv kan for eksempel være at det er fri avbestilling av opphold uten ekstra kostnad noe som tidligere ofte har vært forbundet med gebyrer eller økte priser. Andre endringer ser vi for eksempel i restaurantnæringen hvor langt flere steder krever bordreservasjoner utover spontane besøk. Disse nye kravene er interessante å forfølge gjennom dialog med forbrukerne, utdyper Clausen.

Det er uten tvil at man kan hevde at vi blir mer og mer digitale. Konkurransen om forbrukerne er tøff og når man i tillegg opplever at forbrukerne har endret vaner for hvor og når de konsumerer innhold, hva som trigger og hvilke prioriteringer som er viktigst, ja da må også de som leverer produkter og tjenester til forbrukerne endre tilbudene og vinklingene. Man må bli kjent med forbrukerne på nytt – gjennom ny innsikt.

Northern Beat jobber med brukeropplevelsen i digitale kanaler og kan bistå både med å forstå brukernes behov, koble dem mot dine virksomheters mål og designe ut forbedre tjenester og digitale produkter. Ta kontakt for å bli litt bedre kjent eller les om hvordan vi har jobbet med f.eks. Thon Shopping, Møller Mobility Group eller OBOS.


Lyst å komme i kontakt?

NOE AV VÅRT ARBEID