26 tips for å løfte dine Instagramaktiviteter

Lansering av shopping, Instagram TV (IGTV) og en rekke andre nye funksjoner har preget dette første halvåret på Instagram. Vi har samlet store og små tips – slik at du er mest mulig rustet for gode Instagramaktiviteter etter at en etterlengtet sommerferie er gjennomført!
Illustrasjonsbilde

1. Gjør Instagramkontoen din om til en bedriftskonto

Tipset høres kanskje litt for enkelt ut,  men det er overraskende mange bedrifter som opererer på ”privatkonto” og går glipp av alle de kule bedriftsegenskapene, så det er verdt å nevne. Hvordan? Gå inn på innstillinger og ”Bytt til bedriftsprofil” – slik at du tydeligere fremstår profesjonelt, får tilgang til innsikt, promoteringer, osv.

2. Ha et tydelig og helhetlig tema på Instagramprofilen. 

Finn ut hva du skal være for hvem. Ha en tydelig historie. Ha konsekvent og forutsigbar innhold, med en jevn frekvens. Vær gjerne inspirerende og underholdene (hvis det egner seg) – og finn din helt egen stemme. Ikke spam følgerne dine med salg og tilbud, og ikke bruk Instagram som andre tradisjonelle medier. Da ender kontoen fort opp med en Instagramkanal som kun fungerer som en vanlig produktkatalog eller ”intern avis”.

 

3. Bruk hashtags smart

Bruk hashtags som er relevante for innholdet ditt, slik at flere kan oppdage profilen din. Før gikk alle "all in" på å legge hashtags i en egen kommentar under bildene.  Det har kommet frem at Instagram liker best når vi legger hashtaggene i selve bildeteksten. Så da gjør vi det :-)

 

4. Skaff deg en unik hashtag og dyrk den

Som sagt er det viktig å bruke relevante hashtags i bildeteksten for å tiltrekke seg følgere som kan være interesserte i innholdet ditt, men det er også viktig å etablere en egen hashtag for å kommunisere godt med brukerne. Ta eierskap til én hashtag og kommuniser denne til målgruppen din. Få følgerne dine til å bruke hashtaggen for å dele og kommunisere med/om bedriften din, og å dele eget innhold med bedriften din.

Eksempel: @helehalvoya (et tur- og friluftslivkonsept for Asker, Røyken og Hurum) var relativt nye på Instagram sommeren 2017, og  har i dag bare i overkant av 500 følgere. Likevel har over 2700 bilder blitt delt med merkevaren ved å bruke #HeleHalvøya. En hashtag de tok eierskap til og kommuniserte fra dag én.

 

Illustrasjonsbilde

5. Se følgerne dine!

Se følgerne dine, alle vil nemlig bli sett. Snakk med dem i kommentarfeltet og via direktemeldinger, og ikke minst husk å engasjere deg med innhold som er delt ved å bruke hashtaggen din. Bygg gode relasjoner. Svar på en personlig måte. Både de som stiller spørsmål, de som er kritiske og de som bare kommenterer hyggelig. Instagram er et sosialt medie bygget for to-veis kommunikasjon, og Instagrams algoritmer setter pris på merkevarer som bygger relasjoner med følgerne sine. Ikke minst oppfordrer det til mer engasjement fra målgruppen!

 

6. Slett stygge kommentarer og fjern stygge ord.

Stygge kommentarer o.l. kan du slette på postene dine. På Instagram er det også mulig å blokkere ord du ikke ønsker i kommentarfeltet hvis du gjør disse endringene under ”innstillinger”. Det skal være lov å kritisere og diskutere, men mobbing og nettroll kan alltid fjernes.

 

7. Husk at det målgruppen din deler er gull.

Under 50% stoler på annonser de ser i sosiale medier, men 84% stoler på anbefalinger fra venner. Del innhold og bilder fra følgerne dine, og det de deler ved å bruke hashtaggen din. På denne måten får du masse gratis, ukonstruert og genuint innhold – og flere vil ønske å dele innhold med merkevaren din.

 

8. Post bilder av HØY kvalitet.

Ingen blurry "ute-av-fokus" bilder. Ha en personlig og tydelig stemme, men ikke la det gå ut over kvaliteten på bildene dine.

 

9. Post bilder i riktig format.

Det er lenge siden kvadratiske bilder (1:1) var alfa omega på Instagram. Nå er det vertikale bilder (9:16) som gjelder. Post (oftest) bilder som fyller mest mulig av skjermen. Andre verktøy som kan være kjekke å ha når du skal produsere og poste innhold på Instagram er:

–       Boomerang (Instagrams egen app)

–       Layout (Instagrams egen app)

–       Hyperlapse (Instagrams egen app)

–       Cinemagraphic

Illustrasjonsbilde

10. Post video i riktig format

For video gjelder den samme regelen som ved bilder. Vi ser stadig vekk merkevarer som publiserer video på Instagram som egentlig var ment for TV (den tradisjonelle 16:9). Men her er det også vertikalt format som gjelder for å gi følgerne dine en best mulig videopplevelse.

 

11. Sats på video! IGTV er endelig lansert.

Som nok mange har lagt merke til har vi fått en ny knapp øverst i Instagram-appen. Instagram lanserte nettopp en videoplattform som heter IGTV, som skal ta opp kampen mot YouTube. Du får tilgang til videoinnholdet, som utelukkende har vertikalvideoer, ved å trykke på den nye knappen. Du kan lese mer om lanseringen og IGTV her. 

 

Det er 5 ting du må vite for å komme i gang med IGTV.

 

  • Du kan publisere videoer fra desktop (gå til instagram.com og se etter ‘IGTV’ på profilsiden din) og alle Instagram-brukere får egne kanaler hvor videoene blir lagret.
  • Mindre kanaler får publisere videoer på opp til 10 minutter, men større kanaler får opp til 60 minutter.
  • Knappen til IGTV-kanalen din vil legge seg på Instagram-profilen din.
  • Alle videoer får dedikerte lenker slik at du kan dele den på andre plattformer.
  • Det er foreløpig ikke mulig å annonsere på IGTV, men Instagram har uttalt at de nå bygger en brukermasse før de innfører annonsering.

 

Dette betyr at om du ikke har en god strategi for vertikale instagramvideoer enda, kan det være en god idé å begynne nå.

Illustrasjonsbilde

12. Instagram Live

Dette finner du der du poster Instagram Stories. Bruk dette til eksklusive nyheter, konkurranser eller f.eks. når du er på en spennende happening eller event. Slik kan følgerne dine komme tettere på merkevaren og menneskene/produktene merkevaren består av.

Tips: send i minst 5 minutter (så rekker flere å trykke seg inn på direktesendingen, de får en notifikasjon om at du sender live).

 

13. Instagram Stories

Post bilder og video til Instagram Stories. Innholdet vil være synlig på storyen i 24 timer. På Instagram stories kan du også laste opp bildene/videoene du har tatt tidligere. Her er (som over alt på Instagram) vertikalt format veldig viktig. I Stories kan du tagge mennesker eller bedrifter som er til stede/er relevant, og du kan legge til ”sted” for å vise hvor du er.

Eksempler på innhold til Instagram Stories:

  • Lanseringer & Behind the scenes
  • Q/A
  • Tagging
  • Geofilter
  • Lån ut storien din – Ha en gjeste-story
  • Event, happenings
  • Kampanjer og tilbud
  • Tilbakemeldinger fra kunder
  • Tips og triks

Mange Facebookpartnere melder om at rekkevidden på innhold, og engasjement fra følgere, stiger når Instagramkontoer er flinke til å bruke Instagram Stories. Facebook har også sagt at det vil bli mulig å like bilder og video i Facebook Stories snart, i tillegg til at gruppesamtaler vil bli koblet opp mot Facebook Stories. Vi har derfor en liten anelse om at dette også vil være å forvente på Instagram Stories i tiden fremover.

PS: Husk at du også kan annonsere med Instagram Stories Ads. Et annonseformat verdt å teste ut.

Les mer om Instagram Stories, hvordan bruke det, og det viktige ”vertikale formatet”.

 

14. ”Høydepunkter”

Det er mange som har fortvilt over å bruke mye tid og ressurser på å produsere flotte stories, bare for at innholdet skulle bli borte 24 timer senere. Derfor lanserte Instagram ”Høydepunkter”, som gjør det mulig å lagre, vise og gruppere dine beste stories i ettertid. Her har du en flott mulighet til å f.eks. vise frem teamet, gi gode tips og triks, eller f.eks. samle aktuelle tilbud! Se under for eksempler fra tre ulike merkevarer.

Illustrasjonsbilde

15. Instagram poll

Du kan legge til en meningsmåling i story-innlegg ved å velge “meningsmåling” fra sticker-menyen. Da kan du bestemme hvilket spørsmål du ønsker å stille, og i tillegg også velge hvilke to svar følgerne dine kan velge mellom. Det kan vær en spennende måte å starte en dialog med følgerne dine, spørre om hvilke nyheter de liker best, samle inn tilbakemeldinger på opplevelser eller produkter, osv.

 

16. Kjør konkurranser.

Konkurranser er en flott måte å skape engasjement, hvis man gjøre det riktig. Her er noen viktige ting å tenke på før man kjører i gang:

  •       Hva er målet med konkurransen?
  •       Definer målgruppen.
  •       Hvorfor vil folk delta? Jo lavere terskel for deltakelse, jo flere deltar.
  •       Velg type konkurranse. Gjør research og se hva andre bedrifter gjør.
  •       Budsjett.
  •       Regler: Det er lov å be folk følge kontoen din, og tagge venner i poster for å delta.
  •       Premier: Hold det relevant for deg og din bedrift, så gir konkurransen større verdi for deg også.

 

17. Se hva konkurrentene dine gjør

Hva poster de, hva slags stil, tone og innhold prioriterer de? Gjør en konkurrentanalyse. Like viktig på sosiale medier som andre steder.

 

18. Bruk direktemeldinger.

En super måte å skape bedre relasjoner til følgerne/kundene dine. Husk å oppfordre følgerne dine til å ta kontakt.

 

19. Samarbeid med andre kanaler

Finnes det noen der ute som kan bli en god og strategisk samarbeidspartner når det kommer til innhold? Enten om det er andre bedrifter, organisasjoner eller influencere.

 

20. Crowdfire & Followers for Instagram

Både Crowdfire og Followers for Instagram er verktøy som du kan bruke for å analysere følgerne dine, hva slags innhold de liker best og hvordan du bedre kan øke publikummet ditt. Du finner begge i App Store.

 

21. Inkluder en link til Instagram.

Inkluder en link eller kontonavnet til Instagrammen i e-mail signaturen din, på LinkedIn, Facebook, presentasjoner etc. slik at folk du snakker med eller til kan finne deg :-)

 

22. Ta i bruk Instagram Insights

Vær oppdatert på statistikk og tall fra bedriftskontoen din. Der får du nyttig data om eksponering, hvor mange du når, hvem følgerne dine er, når det er best å poste, hvilke poster som gjør det best, osv. (Dette er kun mulig hvis kontoen din er en bedriftsprofil. For å få demografisk innsyn blant følgerne dine må du ha over 100 følgere).

 

23. ”Instagram-takeover” med en Influencer.

Ha en ”gjeste-instagrammer” til å ta over Instagramkontoen for en periode. Det kan være en spennende og morsom måte å gi nytt innhold til kanalen og følgerne dine.

 

24. Annonser

Det er over 2.2 millioner nordmenn på Instagram, noe som gjør det svært sannsynlig at du vil finne noen av kundene dine der. Test ut forskjellige annonsetyper: Skal du bygge brand? Nå ut til flere folk? Skape mer trafikk til nettsiden? Bygge publikum gjennom video?

Les mer om hvordan du kan annonsere på Instagram her.

 

25. Test ut shopping på Instagram

I år ble "Instagram Shopping" rullet ut i Norge, hvor bedrifter endelig kan tagge produkter og gi en enda rikere produktopplevelse i selve appen, uten å måtte poste tradisjonelle "katalogbilder" på Instagram. Med Vipps hurtigkasse på banen og andre lignende betalingsløsninger er det nok ikke lenge før hele kundereisen kan finne sted på Instagram.

Ps: Instagram tester også shopping i Stories for tiden, noe som kan være verdt å følge med på. Se bildet under til høyre.

Illustrasjonsbilde

26. Planlegg Instagrampostene dine

I 2018 kom endelig nyheten alle bedrifter med stort volum på Instagram har ventet på; muligheten til å planlegge poster på plattformen. Oppdateringen til Instagram betyr at du endelig får mulighet til å planlegge større mengder innhold, styre flere kanaler og team-medlemmer samtidig, ikke minst på en sikker og enkel måte. Nå trenger ikke ansatte lenger å dele innloggingsinformasjon med partnere eller kommunikasjonskonsuleter for å få kontotilgang til innsikt eller opprette et innlegg.

 

Det er tre ting som må på plass for å komme i gang med den nye oppdateringen.

1. Du må ha en bedriftsprofil.

Automatisk publisering er bare tilgjengelig for bedriftsprofiler. Har du ikke gjort det enda trenger du bare gå inn på "innstillinger" og ”bytt til bedriftsprofil”

2. Du må bruke en av Instagrams offisielle partnere

For å komme i gang med å planlegge innlegg kan du kontakte en av Facebooks markedsføringspartnere eller Instagrams partnere. Tre av de vi foretrekker er Hootsuite, Sprout Social og Fanbooster.

3. Du må bruke desktop

Du kan ikke (foreløpig) bruke appen. Det vil si at dersom du for eksempel bruker Hootsuite eller Sprout Social, må du logge deg på via desktop i stedet for smarttelefonen.

 

Du kan lese mer om oppdateringen på Instagrams egen blogg.

 

Her var noen av tipsene vi håper kan gi Instagramaktivitetene dine en knallstart når vi alle er tilbake igjen etter en liten sommerferie. 

God sommer!

Ønsker du hjelp eller en sparringspartner for din Instagramstrategi? Ta kontakt!