post

Tips for å løfte dine Instagramaktiviteter

Sist oppdatert: 1.februar 2021

Stort fokus på video og verktøy som fremmer interaksjon mellom merkevarer og deres følgere har stått på agendaen til Instagram de siste årene. Vi oppsummerer de viktigste tipsene for å lykkes på Instagram i 2021.

Det er ikke alltid lett å henge med på endringene, nyhetene, og hvilke muligheter man egentlig har som bedrift og merkevare på Instagram. Derfor har vi samlet sammen «gamle» og nye tips, slik at du på en best mulig måte er klar for å nå dine mål på Instagram dette året!

Våre 27 tips lyder som følger

1. Gjør Instagramkontoen din om til en bedriftskonto

Litt for enkelt? Det er faktisk overraskende mange bedrifter som opererer på ”privatkonto”, og går glipp av alle de viktige egenskapene du får som bedrift på Instagram. Hvordan gjør du dette? Gå inn på innstillinger og ”bytt til bedriftsprofil” – slik at du tydeligere fremstår profesjonelt, får tilgang til innsikt, promoteringer, og andre funksjoner.

2. Ha et tydelig og helhetlig tema på Instagramprofilen din.

Finn ut hva du ønsker å være for hvem. Vanskeligere enn det høres ut som, men en regel man tydelig ser at de beste merkevarene på Instagram følger. Ha en tydelig historie og fortellerstemme. Ha konsekvent og forutsigbar innhold (både på poster og story), med en jevn frekvens.

Vær gjerne inspirerende og underholdene (hvis det er den du skal være) – eller informerende og undervisende (hvis det er den du skal være). Ikke spam følgerne dine med salg og tilbud, og ikke bruk Instagram som andre tradisjonelle medier. Da ender du fort opp med en Instagramkanal som kun fungerer som en vanlig produktkatalog eller «internavis».

To av våre favoritteksempler på dette er @forsvaret og @bymiljoetatenoslo på Instagram. To organisasjoner med en tydelig målgruppe og mål for Instagramkanalen sin.

3. Bruk hashtags smart

Bruk hashtags som er relevant for innholdet ditt, slik at flere kan oppdage profilen din. Før gikk alle «all in» på å legge hashtags i en egen kommentar under bildet. Men det har kommet frem at Instagram liker best når vi legger hashtaggene i selve bildeteksten. Bruk også relevante hashtags til å finne innhold og personer som det kan egne seg at kontoen din liker og kommenterer på for å skape dialoger med relevante følgere. Instagram er jo skapt for interaksjon.

4. Skaff deg en unik hashtag og dyrk den

Som sagt er det viktig å bruke relevante hashtags i bildeteksten for å tiltrekke seg følgere som kan være interesserte i innholdet ditt – men det er også viktig å etablere en egen hashtag for å kommunisere godt med brukerne. Ta eierskap til én hashtag og kommuniser denne til målgruppen din. Få følgerne dine til å bruke hashtaggen for å dele og kommunisere med/om bedriften din, og å dele eget innhold med bedriften din.

Eksempel: @helehalvoya (et tur- og friluftslivkonsept for Asker, Røyken og Hurum) var relativt nye på Instagram sommeren 2017, og har i dag ca 900 følgere. Likevel har over 6000 bilder blitt delt med merkevaren ved å bruke #HeleHalvøya. En hashtag de tok eierskap til og kommuniserte fra dag én.

5. Se følgerne dine!

Mennesker ønsker å bli sett. Snakk med følgerne dine i kommentarfeltet og via direktemeldinger – engasjer deg med innhold som er delt via hashtaggen din. Bygg relasjoner. Svar på en personlig måte. Svar de som stiller spørsmål, de som er kritiske og de som bare kommenterer noe hyggelig. Instagram er et sosialt medium bygget for to-veis kommunikasjon. Ikke minst oppfordrer det mest sannsynlig til mer engasjement fra målgruppen din!

Ekstratips: Engasjert deg også i kommentarfeltet på andre relevante profiler, og innhold som er relevant for deg.

6. Slett stygge kommentarer og fjern stygge ord.

Det finnes dessverre nett-troll. Stygge kommentarer o.l. kan du slette på postene dine. På Instagram er det også mulig å blokkere ord du ikke ønsker i kommentarfeltet under ”innstillinger”. Det skal være lov å kritisere, være uenig og diskutere – men nettroll og deres bidrag kan fjernes.

7. Husk at innhold produsert av målgruppen din er gull.

Under 50 % stoler på annonser de ser i sosiale medier, men hele 84 % stoler på anbefalinger fra venner. Del innhold og bilder fra følgerne dine, og innhold delt ved å bruke hashtaggen din eller som du er tagget i (men husk å spørre om lov). På denne måten får du masse ukonstruert og genuint innhold – og flere vil ønske å dele bilder og videoer med merkevaren din.

8. Vær autentisk og ærlig – men husk bilder av høy kvalitet.

Trenden viser at vi ønsker og trenger mer ekte og ærlig innhold på sosiale medier. Instagram tester til og med funksjoner for å varsle om retusjert og «fake» innhold i feeden. Men dette betyr ikke at du trenger å poste «blurry-ute-av-fokus» bilder. Ha en personlig og ekte stemme, og ikke la det gå ut over kvaliteten på bildene dine.

9. Post bilder i riktig format.

Det er lenge siden kvadratiske bilder (1:1) var alfa omega på Instagram. Nå er det vertikale bilder (4:5 på poster og 9:16 på story) som gjelder. Post (oftest) bilder som fyller mest av skjermen (4:5), for å gi best mulig opplevelse av innholdet. Andre verktøy som kan være kjekke å ha når du skal produsere og poste innhold på Instagram er:

Illustrasjonsbilde

10. Post video i riktig format

For video gjelder den samme regelen som ved bilder. Vi ser stadig vekk at merkevarer publiserer video på Instagram som egentlig var ment for TV (den tradisjonelle 16:9). Men her er det også vertikalt format som gjelder for å gi følgerne dine en best mulig videopplevelse.

11. Sats på video!

Juni 2018 lanserte Instagram IGTV, for å ta opp kampen mot YouTube. Senest i begynnelsen av 2021 annonserte de et løft for videoinnhold i feed, og med den sinnsyke veksten innen deres nylansering av Reel har vi full tro på at videoinnhold er beien å gå. Du skal ikke se bort i fra at Instagram lanserer en rekke spennende og nye funksjoner for video i 2021. Det kan derfor være lurt å legge en god plan for bruk av (vertikale) videoer i tiden frem over. Kanskje er dette året hvor du lanserer en helt egen Instagram-serie?

12. Instagram vil gi IGTV-skapere en andel av reklameinntektene

Halvannet år etter lanseringen av IGTV bekreftet Instagram at de vil la videoskaperne få en andel av reklameinntektene videoene deres genererer. Foreløpig er Instagram Partner Program kun en prototype under testing, og det er verken kjent hvor mange prosenter av inntektene videoskaperne får, eller hvilke krav som stilles for å få være med i programmet.  

13. Instagram Stories

Også et viktig områdene å fokusere på. Post bilder og video til det «levende» formatet på Stories. Innholdet vil være synlig på storyen i 24 timer, og kan lagres til highlights senere. På Instagram stories kan du også laste opp bilder og videoer du har tatt tidligere. Her er (som alt på Instagram) vertikalt format veldig viktig.

14. ”Høydepunkter/Highlights”

Høydepunkter gjør det mulig å lagre, vise og gruppere dine beste stories på profilen din. Her har du en flott mulighet til å for eksempel fortelle en historie, vise frem teamet, tips og triks, eller for eksempel samle aktuelle tilbud! Se under for eksempler fra tre ulike merkevarer.

Illustrasjonsbilde

15. Instagram Story Stickers/funksjoner

«Sticker-menyen» inneholder mange spennende mulighet. Du kan f.eks kjøre en quiz med følgerne dine, oppfordre til chat eller spørsmål, ha nedtelling eller meningsmåling. Det eksperimenteres stadig med nye funksjoner som oppfordrer til interaksjon på story.

Disse funksjonene kan være en spennende måte å starte en dialog med følgerne dine, spørre om hvilke nyheter de liker best, samle inn tilbakemeldinger på opplevelser eller produkter, osv. Så følg med, og test ut hvilke funksjoner som funker for deg og din bedrift. Les mer om hvordan du kan ta dem i bruk her. 

16. Kjør konkurranser

Konkurranser er en flott måte å skape engasjement på, hvis du gjør det riktig. Her er noen viktige ting å tenke på før man kjører i gang:

Tips: Vi har også laget en egen artikkel om alt du trenger å vite om konkurranser på sosiale medier.

17. Se hva konkurrentene dine gjør

Hva poster de, hva slags stil, tone og innhold prioriterer de? Gjør en konkurrentanalyse. Ta en jevnlig sjekk for å se hva som fungerer og ikke fungerer på deres Instagram, og bli inspirert! Like viktig på sosiale medier som på andre digitale kanaler.

18. Bruk direktemeldinger

En super måte å skape bedre relasjoner til følgerne/kundene dine. Husk å oppfordre følgerne dine til å ta kontakt, og svar dersom de kontakter deg gjennom stories, eller driekte etc. Dette tar tid, men gir mye verdi på sikt! Ikke minst spiller det på lag med algoritmene til Instagram.

19. Samarbeid med andre kanaler eller influencere

Finnes det noen der ute som kan bli en god og strategisk samarbeidspartner når det kommer til innhold? Enten om det er andre bedrifter, organisasjoner eller influencere. Det kan være en utrolig god måte å nå ut til nytt publikum og bygge bedre eller bredere kjennskap. Mange merkevarer har lyktes godt med å finne gode ambassadører på Instagram. Ikke kun for å bli mer synlig, men også for å drive mer trafikk til nettsiden, selge eller for eksempel å bidra med å lage innhold.

Trenger du inspirasjon eller hjelp til å komme i gang med god influencer marketing? Ta kontak med oss, eller sjekk ut plattformer som inzpire.me og les deg opp på temaet her.

20. Inkluder en link til Instagram.

Inkluder en link eller kontonavnet til Instagramkontoen i e-mail signaturen din, på LinkedIn, Facebook, i footeren på websiden din, på presentasjoner etc. Slik at folk du snakker med eller som oppsøker deg kan finne Instagramkontoen.

21. Ta i bruk Instagram Insights

Vær oppdatert på statistikk og tall fra bedriftskontoen din. Der får du nyttig data om eksponering, hvor mange du når, hvem følgerne dine er, når det er best å poste, hvilke poster som gjør det best, osv. (Dette er kun mulig hvis kontoen din er en bedriftsprofil. For å få demografisk innsyn blant følgerne dine må du ha over 100 følgere). Insights er fremdeles litt begrenset i funksjonalitet, så dersom du ønsker rikere innsikt anbefaler vi betalte verktøy som dashthis.com.

22. ”Instagram-takeover” med en Influencer eller ambassadør

Ha en ”gjeste-instagrammer” til å ta over Instagramkontoen for en periode. Det kan være en spennende og morsom måte å gi rikt innhold til kanalen og følgerne dine. Men husk, hold det relevant til den type innhold du ønsker, og den type følgere du ønsker å nå.

23. Annonser

Det er over 2.4 millioner nordmenn på Instagram. Det gjør det svært sannsynlig at du vil finne noen av kundene dine der. Test derfor ut forskjellige annonsetyper! Skal du bygge brand? Nå ut til flere folk? Skape mer trafikk til nettsiden? Trekke folk til et arrangement? Ansette noen? Bygge publikum gjennom video? Samle tilbakemeldinger? Finne ut hvilke produkter du skal ta inn til neste sesong?

Les mer om hvordan du kan annonsere på Instagram her.

24. Driver du med e-handel? Sats på Instagram shopping!

I 2018 ble «Instagram Shopping» rullet ut i Norge, hvor bedrifter endelig kunne tagge produkter og gi en enda rikere produktopplevelse i selve appen, uten å måtte poste tradisjonelle «katalogbilder» på Instagram. I dag kan hele kundereisen faktisk finne sted på Instagram.

Sjekk for eksempel ut @bikbok på Instagram. De tagger hyppig produkter i postene sine i en god kombinasjon med innhold fra brukere og ambassadører. Instagram tester også shopping i stories, som kan være verdt å følge med på.

Illustrasjonsbilde

25. Planlegg Instagrampostene dine

Med Facebook/Instagram Creative studio har du endelig muligheten til å planlegge instagrampostene dine. Ta den i bruk!

26. Lyst til å holde deg oppdatert?

Følg med på Instagram for business hvor Facebook publiserer nyheter, oppdateringer og eksempler på god bruk av verktøyene.

27. Meld deg inn i forumer for inspirasjon og mulige sparringspartnere

Det fins mange fine grupper på sosiale medier hvor man kan diskutere alt fra regler på konkurranser, vinkling på annonser eller bruk av influencere. Vi anbefaler Stort og smått om sosiale medier i Norge.

Og DER var vi ferdig med å oppsummere våre beste tips. Vi håper du lærte en ting eller to, eller ble inspirert til å optimalisere din bruk av Instagram i 2020.