post

3 høydepunkter fra Oslo Business Forum: The New Normal

Therese på digital konferanse, fra hjemmekontoret på Ås.


Forrige uke deltok Therese, som er senior interaksjonsdesigner hos oss, på Oslo Business Forum sin digitale konferanse «The New Normal». En vel gjennomført konferanse, med masse nyttig input. Her har hun oppsummert sine 3 høydepunkter.

Konferansen er primært rettet mot ledere i næringslivet, men jeg synes det er ekstremt nyttig nettopp å vite hva ledere i bransjen tenker og ser på som muligheter i fremtiden. 

1. Er det for tidlig å spå gode løsninger?

Temaet for konferansen var (så klart) hvordan skal vi takle covid-19 – derav tittelen for konferansen «The New Normal». Noen deltakere påpekte at det kanskje er litt tidlig å kalle dette for «den nye normalen» når vi står midt oppe i en verdensomspennende pandemi, som ingen vet når vil ende. Alle var dog enige i at «the show must go on», og at det er viktig å se mot de mange spennende mulighetene som ligger fremfor oss. Randi Zuckerberg mente at hvis du skal ta en stor sjanse, gjør det nå! Hvis det ikke fungerer, kan du bare skylde på en stor global pandemi. Men hvis du får det til, står du kanskje ovenfor ditt livs store gjennombrudd.

2. Hjemmekontor vs. kontoret

I forhold til nye arbeidsrutiner pekte blant annet Morten Hansen på at «The New Normal» for mange bedrifter ideelt sett blir en 2/3- eller 3/2-modell. Dette er en modell hvor ansatte er 2 eller 3 dager på hjemmekontor, og de resterende dagene på kontoret. Mange bedrifter ser nå at de faktisk tjener mer penger på at ansatte jobber hjemme, da de ansatte er mer effektive og tar færre pauser, småsnakker mindre og spiser ved skjermen osv.

Men mye tilsier at ansatte trenger typiske avbrekk som oppstår på kontoret. Vi har vel alle kjent på livet på hjemmekontor kan være utfordrende. Morten Hansen fortalte videre at en løsning på dette kan være å innføre «core days» der alle ansatte er på kontoret – for eksempel tirsdag og onsdag, og resten av dagene er man fri til å jobbe hvor man vil.

Jeg er jo enig i at det er kjekt at det er noen andre på kontoret når man endelig kommer seg dit! På disse «core days» blir det lagt opp til typiske gruppeoppgaver, men også statusmøter og sosial mingling. På dagene på hjemmekontor legger man til rette for mer individuelt arbeid. Mange har sikkert erfart at brainstorming over Teams i Miro ikke blir helt det samme som med tusj og post-its.

Illustrasjon: Oslo Business Forum

3. Vinnerne blir de med best brukeropplevelse

Brian Halligan i Hubspot var en artig type, visjonær og full av gode og morsomme ideer og tanker! Han snakket blant annet om hvordan det før. Da du ble fortalt at det ikke var noe vits i å lansere et nytt produkt med mindre produktet er minst ti ganger bedre enn dine konkurrenter.  Men nå har alt endret seg. Det finnes hundre- eller tusenvis av produkter som er helt like ditt produkt. Så fra å ha et produktperspektiv, mente han at det nå har endret seg til et brukeropplevelsesperspektiv:

«Don’t bother release your product or service unless your user experience is at least 10 times better than your competitors»

Brian Halligan, Co-founder og CEO i Hubspot
Illustrasjon: Oslo Business Forum

Ekstratips!

På slutten av dagen så jeg en helt fantastisk dame, Carla Harris. Jeg ble nesten satt ut av hennes intellekt, humor, varme og integritet. Hun snakket non stop på inn og utpust uten en eneste gang å miste tråden, engasjementet eller troverdigheten. Jeg så Barack Obama på samme konferanse for 2 år siden og jeg mener hun har en formidlingsevne på samme nivå som han. Anbefaler virkelig å se andre foredrag med henne.

Illustrasjon: Oslo Business Forum