post

Hvordan bygge merkevare som bedrift på Linkedin

Linkedin er alfa og omega for bedrifter, men hvordan utnytter du din bedrifts profil på best mulig måte? Vi har oppsummert flere tiltak du kan ta i bruk for å gjøre din bedrift enda mer synlig på Linkedin i 2021.

Hos oss i Northern Beat er det mange som har det samme coverbilde på Linkedin, det gir et tydelig signal hvor vi jobber.
Man kan varsle ansatte om nye innlegg på Linkedin, men pass på at innholdet gir en verdi til de ansatte. Hvis ikke vil det bare bli oppfattet som spam, og ha motsatt effekt enn det man ønsker

Syv grunnleggende tips:

  1. Ha oppdatert informasjon på din bedriftsside. 
  2. Sett opp profilbilde med din bedrifts logo, og ha gjerne et forsidebilde som også ansatte kan ta i bruk på sine egne profiler.
  3. Post variert innhold hver uke, mulighetene er mange på Linkedin: bilde, video, dokumenter, polls, eventer og collager. Det blir kjedelig i lengden å bare få presentert det samme innholdet.
  4. Del ikke bare fra din egen organisasjon, men også innhold fra andre bedrifter. Dette kan være noen bedriften din har samarbeidet med, eller gjort en jobb for. Husk å tagge bedriftene, det vil gi mer organisk rekkevidde.
  5. Sørg for at alle ansatte følger din bedriftsside og at de har lagt den til som nåværende jobb 
  6. Lag innhold på Linkedin som dine ansatte ønsker å dele! Man stoler mer på innhold som blir delt av mennesker man kjenner, og på den måten kan bedriftens innhold få større rekkevidde.
  7. Varsle dine ansatte når man har publisert en ny post på Linkedin, da får de lettere med seg hva som skjer, og det blir enklere å engasjere seg i innholdet. Kanskje de til og med deler det videre til sitt nettverk. 

Etter at man har kommet i gang med det mest grunnleggende på Linkedin, kan det være lurt å følge disse tipsene for å bli enda mer synlig. 

Sett opp Linkedins kampanjeadministrator  

Når man har fått det mest grunnleggende på plass, er det flere dimensjoner som kan være med på å skape bedre rekkevidde for din bedrift:

Nicolai Tangen sin første post på Linkedin.

Fokus på ambassadører

Når det gjelder å få høy organisk rekkevidde, er gode ambassadører viktig. Ambassadører er kort fortalt utvalgte ansatte som skiller seg ut i positiv forstand for din bedrift.  Ambassadører er de som bruker Linkedin aktivt i sin arbeidshverdag, som privatpersoner. Det vil si at de ofte legger ut bilder, poster eller artikler på Linkedin. Det er ingen hemmelighet at oppdateringer fra privatpersoner ofte er mer populære enn oppdateringer fra en bedrift. Som privatperson kan det også hende at man når ut til et større nettverk enn man gjør som bedrift. 


Et eksempel på gode norske ambassadører er Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef hos Sparebanken Vest. Hans Linkedin-profil blir oppdatert flere ganger i uka, med en stor variasjon i postene. En annen norsk ambassadør på Linkedin er Nicolai Tangen, som i desember 2020 lagde seg en profil. Allerede på første post fikk han stor respons og mye engasjement. Siden da har han holdt et høyt trykk og deler poster flere ganger i uka. Han er, sammen med Kjerpeseth flink til å svare på kommentarer og ha en dialog med følgerne sine.

Linkedin favoriserer eget innhold

Det er ingen hemmelighet at Linkedin favoriserer innhold på sin egen plattform. For Linkedin vil det være mest hensiktsmessig å holde brukerene på Linkedin, og ikke på andre konkurrerende tjenester. Dette gjelder alle typer innhold som blir delt, enten det er en link til en nettside eller et arrangement. Deler du en link til et Linkedin-arrangement er det stor sannsynlighet at flere vil få opp det i feeden sin, kontra en post med en link til en annen nettside, for eksempel Facebook. Når det er sagt, er det ikke sånn at hvis du deler en link til bedriften din sin nettside vil Linkedin drepe innholdet. 


For privatpersoner er det mulig å skrive artikler på Linkedin. Artikkeloppsettet er likt det man finner på andre bloggplattformer som for eksempel WordPress. Her ligger det en gylden mulighet for å øke organisk rekkevidde. En lengre artikkel på Linkedins egen plattform, skrevet av en av din bedrifts ambassadører vil være en spennende post å få opp i feeden.

Dwell time

Linkedin la i vår til «dwell time» som en faktor for den organiske rekkevidden. Kort sagt sier dwell time noe om hvor mye tid hver enkelt bruker har brukt på et innlegg. Det er vanlig å tenke at likes og kommentarer er den vesentlige faktoren for rekkevidde, men med dwell time ser man at selv om man ikke aktivt legger igjen noen digitale spor på en post, kan det hende at man likevel har stoppet opp og lest posten. For i teorien kan en tommel opp og en kommentar ikke bety at vedkommende faktisk har fått med seg innholdet. Derfor anbefales det å skrive lengre tekster med innhold som folk faktisk har lyst til å lese. Men la det være sagt – det at dwell time nå har blitt en faktor gjør ikke at likes og kommentarer blir helt uvesentlig. De har fortsatt en stor rolle! 

Husk å vær kreativ!

Det er ingen tvil om at det visuelle har stor rolle i sosiale medier, og dette gjelder selvfølgelig også på Linkedin. Bruk bilder av ekte mennesker i postene dine, ha tydelige visuelle virkemidler. Mange tenker nok at Linkedin er litt mer «kjedelig» enn for eksempel Instagram når det gjelder bildevisninger, men her finnes det nok mye potensiale. Et eksempel på kreativ bruk av bilder på Linkedin er ved å lage en karusell, som frank & dick har gjort. Eller gjøre som Northern Playgound.

Zoomer man inn på bildet vil man se at det ligger mer tekst under uttalelsen «This job isn’t for you»

Et siste tips: 

Husk at det er de samme menneskene som du møter på alle ulike sosiale medier, og at det dermed ikke er gitt at man behøver å være «mer profesjonell» på Linkedin. Det viktigste er å skille seg ut og være tro mot sin egen merkevare.

VIL DU VITE MER OM MULIGHETENE PÅ LINKEDIN?