showcases

Vi skal selge farger, ikke maling

Foto: Fargerike
Foto: Fargerike

Fargerike er i gang med et omfattende omnikanalprosjekt. Målet er å utvikle en teknisk og konseptuell plattform som imøtekommer behov og forventninger hos en stadig mer krevende kundegruppe. Med dette fundamentet på plass rigger de seg for fremtiden.

Fargerike kom til Northern Beat med store ambisjoner og komplekse tekniske integrasjonsoppgaver. Men først og fremst med et ønske om å være en god rådgiver i alle kanaler for deg som skal pusse opp.

En sentral byggesten i den nye satsingen er en splitter ny nettbutikk. Kombinasjonen av tilgjengelighet, fagekspertise og kvalitetsprodukter er Fargerikes største konkurransefortrinn. En kritisk suksessfaktor er at du som kunde opplever samme grad av service og ekspertise uansett kanal – butikk, telefon, chat eller nettbutikk.

Farger

Et sentralt tema har vært hvordan vi skal snu fokus fra å selge malingsspann til å selge farger. Det er krevende og få aktører har fått til dette på nett. Det er stor kompleksitet knyttet til fargedata, standarder, logistikk og relasjoner. Fargerike har tatt et bransjeansvar og baner vei med sin nye løsning. Fargefaget er svært sammensatt og datahåndteringen har krevd utvikling av en egen farge-PIM for å håndtere kompleksiteten. Og resultatet gir enorme muligheter. På fargerike.no kan du finne en farge du liker, få anbefalinger på ton-i-ton farger til listverk, kontrastfarger til fond-vegg eller matchende tapet – med utgangspunkt i fargeteori. Test det ut!

Produkt og tjenester – hånd i hånd

Det innledende innsiktsarbeidet beviste at det både er rom og behov for å tilføre et tjenesteaspekt til den eksisterende produktporteføljen. Maling, interiør, gulv og tapet er produkter som krever utførelse av kyndige fagfolk. Maler, lysdesigner, tapetserer, interiørveiledere og gulvlegger er noen av de mange profesjonene som vi vurderer å knytte opp mot produktutvalget. Planen er å se på måter å tilby disse tjenestene – også digitalt. Følg med.

«Vi vil dyrke tette relasjoner mellom kunde og butikk – også gjennom nettbutikken»

Bli møtt av proffe fagpersoner som veileder deg

Når du kommer inn i en fargerike-butikk blir du tatt imot av proffe fagfolk. Den ansatte vil stille deg relevante spørsmål for å sikre at du ender opp med riktige produkter for ditt behov og dine ambisjoner. Samtalen kan ofte dreie seg inn på spørsmål som: «hva skal du male på», «hvor stort er rommet», og «hva har du av utstyr hjemme». I nettbutikken har vi satt dette i system gjennom bruk av ulike wizards. Du skal oppleve å bli ledet trygt hele veien gjennom planleggings- og kjøpsprosessen.

Dyrke tette relasjoner mellom kunde og butikk – også gjennom nettbutikken

Hvordan kan vi sikre at vi skaper tette relasjoner mellom faghandel og kunde, når vi jobber med digitalisering?

Til forskjell fra en tradisjonell nettbutikk, handler en faghandel om at vi tilbyr deg en ekstra dimensjon i tillegg til produkter – nemlig gode faglige råd! Fargerike sine fysiske butikker har opplevd å knyttet tette bånd til sine kunder gjennom å være gode faglige rådgivere. En av de kritiske faktorene er de fysiske møtene.

Foto: Fargerike

Et av grepene vi er i ferd med å implementere er på den ene siden å gi kunden noen ekstra frakt-alternativer, og på den andre siden har hver enkelt butikk fått muligheten til å tilby lokal utkjøring. Dette er vinn-vinn; kunden får større valgfrihet og butikkene får nye inntektskilder – samt større nærhet til lokal kundegruppe.

Tvert imot har kreativ bruk av innsikt og teknologi ført til at vi har identifisert nye inntektsmodeller for de enkelte butikkene. Mange aktører frykter at nettbutikken blir en konkurrent til butikkene. Med grepene vi har gjort på fargerike.no vil butikkene skinne i lys av det, sier Cecilie Tveter i Northern Beat. Hun har sammen med Mari Sefland Ludviksen jobbet ut ide, konsept og UX for nye fargerike.no. Epinova har hatt hovedansvaret for den tekniske plattformen, Episerver Commerce.