Produktsiden – Hva kan retail lære av reiseliv?

Under gårsdagens første sesjon av ehandel.com sitt nyoppstartede "Techforum" var det jakten på den perfekte produktsiden som stod på planen. 5 foredragsholdere var på plass, deriblant Cecilie, interaksjonsdesigner i Northern Beat, som delte tips og innsikt fra våre prosjekter i Northern Beat.
Illustrasjonsbilde

Smarte tips fra reiselivet

Vår påstand er at man ikke kan innovere i et prosjekt om man ikke adopterer fra forskjellige bransjer og kulturer. Så hva kan retail hente fra reiseliv? To bransjer som tar i bruk produktsiden på to helt forskjellige måter.

Produktsiden har hovedsaklig 3 viktige oppgaver, hvor vi samenligner hvordan to helt forskjellige bransjer utnytter dette.

 

  1. Produktsiden skal svare på alt – gi nok informasjon.

Illustrasjonsbilde

Produktsiden må svare på alt og gi nok informasjon for at kunden skal kunne gjennomføre et kjøp. Her kan vi for eksempel vise en produktside fra BikBok, som representerer et helt typisk oppsett og utseende for en produktside innenfor retail. Informasjonen blir presentert på en veldig komprimert måte, fordelt på faner - slik at innhold og informajon ofte blir skjult og ofte gjort minimal.

 

Illustrasjonsbilde

Produktsiden til Thon Hotels gjør det helt motsatte. Vi kunne ha plassert "mat og drikke" under faner, eller kun listet det opp som tekst, men i stedet har vi valg å presentere det i et visuelt oppsett. Vi forteller en historie, vi appelerer til noe emsjonelt og bruker mye bilder for å prøve å gi kunden følelsen av hvordan det er å spise på dette hotellet.

Takeaway? I retail blir ofte informasjon komprimert på produktsiden, men det trenger man ikke ofte å gjøre. Tørr å bruke plass, finn ut hvilken informasjon som er viktig for kunden og dra denne ut – ikke gjem den bort!

 

2. Produktsiden må gi relevans for kunden – personalisering.

Når vi jobber med nettsider, prøver vi i så stor grad som mulig å gjøre innholdet og informasjonen på produktsiden så relevant som mulig for kunden. Slik at kunden opplever at de får mer verdi, og lysten til å kjøpe og kjøpe mer, øker.

Når vi ser på typiske retail produktsider ser vi sjelden noe form for personalisering av info og innhold. All informasjon er felles, uavhengig av hvem du er eller hvilken kundegruppe du tilhører.

 

 

Illustrasjonsbilde

På Thon Hotels sine produktsider  er personalisering en viktig faktor for å øke veriden hos kundene. Her er innhold og informasjon tilpasset hvem som har trykket seg inn. I dette eksempelet har f.eks. brukeren gjort et søk på at han/hun ønsker å bo på hotell midt i uken, alene. Vi antar da at brukeren reiser i forbindelse med jobb og setter derfor denne brukeren i brukergruppen ”jobbreisende”. Da vil produktsiden vise informasjon og innhold som brukeren kan være interessert i som f.eks. tidlig avreise, stryking av skjorter, matpakke, treningsrom etc. Hadde søket vært på et rom for 2 over helgen ville produktsiden sett annerledes ut.

Personalisering har i stor grad testes ut mer i retail. Hvis en bruker f.eks. ofte sjekker ut om str 38 er på lager, eller som regel klikker seg inn på miljøbilder, kanskje disse funksjonene kan være forhåndsvalg. Er det slik at kvinner ofte ønsker å se tilhørende tilbehør, mens menn ønsker å sammenligne produkter innenfor samme kategori - kanskje dette burde tilpasses disse brukergruppene?