page

Podkast

Går du med en drøm om å starte en podkast i din bedrift? Vi kan bistå med konseptutvikling, planlegging, opptak, redigering, publisering, distribusjon, måling og evaluering. 

Stadig flere nordmenn har omfavnet podkast som kanal, og tall fra den store podrapporten viser at podkast er på vei til å etablere seg som et massemedium i Norge. Norske produksjoner er mest populært, og utgjør faktisk hele 84% av lyttingen. Podkast gir norske bedrifter en god mulighet til å bygge merkevare, nå ut til nye potensielle kunder eller skape et bedre forhold til dine eksisterende kunder.

Konseptutvikling og workshops

For å starte en podkast er det viktig at du har tydelige mål med podkasten, en tydelig målgruppe og et tydelig tema.Vi hjelper deg med å svare på disse spørsmålene gjennom praktiske workshops, her går vi sammen igjennom din bedrifts ønsker og tanker med podkasten. Vi kommer med våre anbefalinger for at deres podkast skal slå best an i ønsket målgruppe. 

Rådgivning

Vi bistår med strategisk rådgivning innen podkast både prosjektvis eller gjennom faste redaktørmøter iløpet av året. Gjennom redaktørmøter kommer vi med våre anbefalinger for videre produksjon, tema, annonsering og generell drift for podkasten. Vi kan også bistå som produsent eller lydtekniker.

Etablering av grafisk profil og lydpakke

Vi bistår med å sette opp en grafisk profil til podkasten, som kan brukes i sosiale medier, nyhetsbrev og web. En lydpakke med ulike underlag og jingler gir et godt helhetsuttrykk for podkasen, vi setter opp en pakke slik at den blir en god match til podkastens innhold, uttrykk og stil.

Produksjon og redigering

God lyd er essensielt for podkast, det hjelper ikke om innholdet er godt om lyden ikke er tilsvarende. De aller fleste lytter, i følge tall fra Podrapporten, på podkast med hodetelefoner. Det gjør at podkastmediumet er veldig nært, og med dårlig lyd kan man miste mange potensielle lyttere. Vi bistår også med redigering og klipping av podkasten slik at det fremståe som en god helhetlig lytteopplevelse. 

Publisering og markedsføring 

Podkaster skal være lett tilgjengelig for lytterne. Vi setter opp publiseringsplattform og sørger for at din podkast blir tilgjengelig på tjenester som Spotify og Itunes. Vi bistår også med å lage en publiseringsplan, som inneholder podkastens overordnede tema for hver episode og frekvens på publisering. Det er også viktig at podkasten blir synliggjort i sosiale medier, e-post og på web, slik at den når ut til målgruppen samt et bredere publikum. Dette kan gjøres organisk eller ved betalt annonsering. Vi kan annonsere både på Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Google og Snapchat.

Måling og evaluering

Etter man har publisert sin podkast er det viktig å rapportere og holde oversikt over avspillinger, nye følgere og annen aktivitet. Tall som hvor mange lyttere totalt, total lyttertid for hver enkelt episode, hvor mange har hoppet over seksjoner av podkasten og har noen avsluttet før de hørte ferdig? Dette er alle viktige tall å ha med seg for videre planlegging og gjennomføring av senere episoder.