post

Slik kommer du i gang med podkast

Stadig flere nordmenn omfavner podkast som kanal. Går du med en drøm eller en tanke om at podkast er den rette kommunikasjonskanalen for din bedrift, er det ingen grunn til å nøle. Vi har samlet sammen tips du trenger for å komme i gang.

Tall fra Den Store Podrapporten viser at podkast er på vei til å etablere seg som et massemedium i Norge. De som bruker mest tid på podkast er de mellom 20-39 år, men tall fra rapporten viser at podkaster når ut til alle aldersgrupper. Norske produksjoner er mest populært, og utgjør 84% av lyttingen.

Mål, tema og målgruppe

For å starte en podkast er det viktig at du har klare mål med podkasten, en tydelig målgruppe og et bestemt tema. Det er mange ulike typer podkast man kan satse på:

Trenger du hjelp med dette? Ta kontakt på elisabeth@nbeat.no for å avtale en prat eller workshop.

Dette trenger du

Har du allerede alt nevnt over på plass, trenger du dette for å komme i gang:

  • Mikrofon
  • Studio
  • Redigeringsprogram
  • Du finner fullstendig liste over utstyr nederst i artikkelen.

Det viktigste er å sørge for god lyd. Er ikke lydkvaliteten god nok vil man miste mange potensielle lyttere. Derfor må du blant annet tenke gjennom hvor podkasten skal spiller inn. Et lydstudio er optimalt, men det går an å bruke et møterom eller lignende. Pass bare på at det ikke er en irriterende klokke som tikker i bakgrunnen, eller et luftanlegg som skaper unødvendig støy.

Bruk god tid til å redigere nøye, for å gi episoden et profesjonelt inntrykk. For dette trenger man ikke nødvendigvis den dyreste programvaren, det finnes mange gode gratis programvarer der ute og ofte holder Garage Band.

Lyd og jingels

Et tips for å løfte podkasten et hakk er å ha egne jingler og lydeffekter. Dette kan lages på bestilling fra diverse podcastprodusenter. Det er også mulig å tegne et abonnement på Epidemic Sound eller Jamendo Licensing, eller finne gratis lydklipp på Freesound.org.

Produksjon

Hvordan man skal fordele rollene under en podkastinnspilling er avhengig av hvilken type podkast din bedrift ønsker å ha. Det vanligste oppsettet er å ha en programleder som har en eller to gjester på besøk, (og fører samtalen). For å holde oversikt over tidsbruk og det tekniske, som lydnivå, er det vanlig å ha en lydtekniker. En produsent holder oversikt over hva som skal snakkes om, og sørger for at man faktisk snakker om dette under opptak. Har man hverken lydtekniker eller produsent er det viktig å ha testet lyd før man starter, og ha en kjøreplan som man følger tett.

Publisering og hosting

Når episoden er ferdig redigert er den klar for å legges ut. Men hvor?

Aller helst vil man nå ut til så mange som mulig, og da er det viktig å være på tjenester som Itunes og Spotify. Både Spotify og Itunes bruker en RSS-feed for å videreformidle alle podkaster. Dette betyr at de ikke hoster podcaster, men at de er en tredjepartsløsning hvor podkasten kan lyttes til. Tall fra Podrapporten viser at det er Spotify som er mest brukt for å lytte på podkaster per i dag, men Itunes har fortsatt en viktig posisjon. Typiske tjenester hvor du får laget en RSS-feed er Acast og Soundcloud. Vi anbefaler Acast til hosting.

Publiseringsplan og markedsføring

Glem ikke å lage en egen publiseringsplan og some-strategi for podkasten! En podkast vil ikke ha samme effekt uten lyttere, og sosiale medier er perfekt for å utvide publikummet. Det finnes mange måter å nå potensielle lyttere, med betalt annonsering, organisk trafikk eller gjennom interessegrupper på for eksempel Facebook. Med en publiseringsplan kan man planlegge gjennomføring av podkaster og når man skal publisere dem. Ryddig for deg og ryddig for lytterne.

Utstyr til mobile opptak, opptil 4 personer:

1 x opptaker (Zoom H5 Handy eller tilsvarende)
4 x mikrofoner
4 x XLR ledninger
4 x pop-filter
2 x minnekort
4 x mobile stativer 
1 x splitter til headset 
1 x bag 

Utstyr til opptak med datamaskin, opptil 2 personer:

1 x mikser (Focusrite Scarlett 2i2 eller tilsvarende)
2 x mikrofoner
2 x XLR ledninger
2 x popfilter
2 x stativer

Dette utstyret kan også brukes til webinarer.