post

Kontinuerlig medvind

Lars Jenssen jobber som designer i Northern Beat. Han er utdannet Grafisk designer fra England, og han brenner for kraften av design til å løfte innhold og forteller historier. Når han ikke sitter og jobber med å gjøre tjenester bedre og enklere, er han ute og leter etter gode naturopplevelser på sjøen, i fjellet eller Oslomarka.

Hvilket øyeblikk fanget interessen din for design?

Etter videregående var det realfagene jeg så på som mine sterkeste fag, jeg ville bli ingeniør og startet på matematikk på Blindern. Etter kort tid skjønte jeg at jeg savnet de kreative fagene, så veien gikk videre til designstudier. Multimedia het det på den tiden. Jeg var også så heldig å være med på en liten nedtur med dot.com-bobla, da ble det mer designstudier, som jeg fullførte i Hertfordshire, England.

Hva brenner du for i faget?

Design ER innhold. Design er historiefortelling. Innhold og design skal jobbe sammen, grafisk design er en del av innholdet – det er en helhet der både funksjon og innhold blir ivaretatt og designet tilrettelegger for at innholdet kommuniseres bedre. Dette har jeg med meg etter å ha jobbet lenge med redaksjonell design. Utfordringen med mye av det malbaserte designet som er i dag, at det kommer før innholdet er der, da jobber ikke design og innhold sammen og løfter hverandre.

Et høydepunkt eller vendepunkt som designer?

Et av vendepunktene var da jeg valgte design fremfor ingeniørstudier. Og høydepunktet er rett og slett ganske kontinuerlig akkurat nå: å jobbe med en gjeng som drar i samme retning – som har felles syn på hvor vi skal – det er utrolig givende.

“God design tilrettelegger for effektiv kommunikasjon”

Lars Jenssen

Referanser du ofte kommer tilbake til?

Material Design, designsystemet til Google. Det er et godt sammenligningsgrunnlag for rett og galt, og en inspirasjon fordi det er i utvikling hele tiden. Et designsystem sier noe om hvordan du kan sikre merkevaren i alle flater, de som er virkelig flinke lager også gode retningslinjer for innhold og tekst.

Hva mener du om buzzord?

Buzzord prøver jeg å ikke forholde meg til. Jeg vil heller si at jeg er tilhenger av et rikt språk – det er alternativet.

Hvordan jobber du best?

Variasjon. Varierte oppgaver og en variert tilnærming til oppgavene, innenfor noen gitte rammer. Å kunne velge tilnærming på den måten vi gjør nå hos Møller Mobility Group er motiverende. Team-kontor, hjemmekontor, ut-å-snakke-med-kunden-kontor; jeg er tilhenger av variasjon og muligheten til å påvirke tilnærmingsmetoden.

Hva kunne du snakket om i 30-minutter på sparket?

Kraften av historiefortellingen gjennom tekst og design! Godt design + godt innhold = God historiefortelling, som igjen betyr effektiv kommunikasjon. Alternativt kan jeg gi deg mye mer enn en halvtime om de beste vindforholdene for kiting.

Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe i Northern Beat? Ta en titt på ledige stillinger. Du kan også følge oss på vår Instagram.