27 tips for å løfte dine Instagramaktiviteter

Nye muligheter å annonsere på og stort fokus på verktøy som kan bidra med interaksjon mellom merkevare og følger har stått i fokus hos Instagram dette året. Vi har oppsummert de viktigste tipsene for å lykkes på Instagram i 2019.
Illustrasjonsbilde

Det er ikke alltid lett å henge med på hva som skjer, hva som er viktig, og hvilke muligheter man faktisk har på Instagram.

Derfor har vi samlet "gamle" og nye tips - slik at du er mest mulig rustet for gode Instagramaktiviteter etter at en etterlengtet sommerferie er gjennomført!

 

1. Gjør Instagramkontoen din om til en bedriftskonto

Tipset høres kanskje litt for enkelt ut,  men det er overraskende mange bedrifter som opererer på ”privatkonto” og går glipp av alle de kule bedriftsegenskapene (derfor likevel et tips verdt å nevne). Hvordan gjør du dette? Gå inn på innstillinger og ”Bytt til bedriftsprofil” – slik at du tydeligere fremstår profesjonelt, får tilgang til innsikt, promoteringer, osv.

2. Ha et tydelig og helhetlig tema på Instagramprofilen. 

Finn ut hva du skal være for hvem. Ha en tydelig historie. Ha konsekvent og forutsigbar innhold (både på poster og story), med en jevn frekvens. Vær gjerne inspirerende og underholdene (hvis det egner seg) – og finn din helt egen stemme. Ikke spam følgerne dine med salg og tilbud, og ikke bruk Instagram som andre tradisjonelle medier. Da ender bedriften fort opp med en Instagramkanal som kun fungerer som en vanlig produktkatalog eller "internavis".

3. Bruk hashtags smart

Bruk hashtags som er relevant for innholdet ditt, slik at flere kan oppdage profilen din. Før gikk alle "all in" på å legge hashtags i en egen kommentar under bildene.  Det har kommet frem at Instagram liker best når vi legger hashtaggene i selve bildeteksten. Så da gjør vi det :-) Bruk også disse relevante hashtaggene til å finne innhold og personer som det kan egne seg at kontoen din liker og kommenterer på. Instagram er jo skapt for interaksjon.

4. Skaff deg en unik hashtag og dyrk den

Som sagt er det viktig å bruke relevante hashtags i bildeteksten for å tiltrekke seg følgere som kan være interesserte i innholdet ditt, men det er også viktig å etablere en egen hashtag for å kommunisere godt med brukerne. Ta eierskap til én hashtag og kommuniser denne til målgruppen din. Få følgerne dine til å bruke hashtaggen for å dele og kommunisere med/om bedriften din, og å dele eget innhold med bedriften din.

Eksempel: @helehalvoya (et tur- og friluftslivkonsept for Asker, Røyken og Hurum) var relativt nye på Instagram sommeren 2017, og  har i dag ca 800 følgere. Likevel har over 5000 bilder blitt delt med merkevaren ved å bruke #HeleHalvøya. En hashtag de tok eierskap til og kommuniserte fra dag én.

Illustrasjonsbilde

5. Se følgerne dine!

Se følgerne dine, alle vil nemlig bli sett. Snakk med dem i kommentarfeltet og via direktemeldinger, og ikke minst, husk å engasjere deg med innhold som er delt ved å bruke hashtaggen din. Bygg gode relasjoner. Svar på en personlig måte. Både de som stiller spørsmål, de som er kritiske og de som bare kommenterer noe hyggelig eller svarer på stories du legger ut. Instagram er et sosialt medie bygget for to-veis kommunikasjon, og Instagrams algoritmer setter pris på merkevarer som bygger relasjoner med følgerne sine. Ikke minst oppfordrer det til mer engasjement fra målgruppen din!

6. Slett stygge kommentarer og fjern stygge ord.

Stygge kommentarer o.l. kan du slette på postene dine. På Instagram er det også mulig å blokkere ord du ikke ønsker i kommentarfeltet hvis du gjør disse endringene under ”innstillinger”. Det skal være lov å kritisere og diskutere, men mobbing og nettroll kan alltid fjernes.

7. Husk at det målgruppen din deler er gull.

Under 50% stoler på annonser de ser i sosiale medier, men 84% stoler på anbefalinger fra venner. Del innhold og bilder fra følgerne dine, og det de deler ved å bruke hashtaggen din - men spør om lov først! På denne måten får du masse gratis, ukonstruert og genuint innhold – og flere vil ønske å dele innhold med merkevaren din.

8. Post bilder av HØY kvalitet.

Ingen "blurry-ute-av-fokus" bilder. Ha en personlig og tydelig stemme, men ikke la det gå ut over kvaliteten på bildene dine.

9. Post bilder i riktig format.

Det er lenge siden kvadratiske bilder (1:1) var alfa omega på Instagram. Nå er det vertikale bilder (4:5 på poster og 9:16 på story) som gjelder. Post (oftest) bilder som fyller mest mulig av skjermen. Andre verktøy som kan være kjekke å ha når du skal produsere og poste innhold på Instagram er:

–       Boomerang (Instagrams egen app)

–       Layout (Instagrams egen app)

–       Hyperlapse (Instagrams egen app)

–       Cinemagraphic

–       Lightroom

 

Illustrasjonsbilde

10. Post video i riktig format

For video gjelder den samme regelen som ved bilder. Vi ser stadig vekk merkevarer som publiserer video på Instagram som egentlig var ment for TV (den tradisjonelle 16:9). Men her er det også vertikalt format som gjelder for å gi følgerne dine en best mulig videopplevelse.

11. Sats på video!

Juni 2018 lanserte Instagram IGTV, som skulle ta opp kampen mot YouTube. Til tross for aggressiv markedsføring og stadige push for å gjøre IGTV til en naturlig del av IG-opplevelsen, så tok det liksom aldri helt av... Men det betyr ikke at video får noe mindre fokus fra Facebook. De annonserte senest i mai 2019 at de kommer til å løfte frem videoinnhold i feedene sine. Det kan derfor være lurt å legge en god plan for bruk av (vertikale) videoer som innhold der det egner seg.

 

Illustrasjonsbilde

12. Instagram Live

Dette finner du der du poster Instagram Stories. Bruk dette til eksklusive nyheter, konkurranser eller f.eks. når du er på en spennende happening eller event. Slik kan følgerne dine komme tettere på merkevaren og menneskene/produktene merkevaren består av.

Tips: send i minst 5 minutter (så rekker flere å trykke seg inn på direktesendingen, de får en notifikasjon om at du sender live).

13. Instagram Stories

Kanskje et av de viktigste områdene å fokusere på for tiden (!). Post bilder og video til Instagram Stories. Innholdet vil være synlig på storyen i 24 timer, men kan lagres til highlights senere. På Instagram stories kan du også laste opp bilder/videoer du har tatt tidligere. Her er (som over alt på Instagram) vertikalt format veldig viktig.

I Stories kan du tagge mennesker eller bedrifter som er til stede/er relevant, og du kan legge til ”sted” for å vise hvor du er. Dette gir også andre muligheten til å "reposte" dine stories på sine egne kanaler, slik at du kan utvide publikummet ditt!

Husk også å videredele stories hvor din bedrift er tagget, det setter mest sannsynlig den som har publisert storien veldig pris på.

Eksempler på innhold til Instagram Stories:

  • Lanseringer & Behind the scenes
  • Q/A
  • Tagging
  • Geofilter
  • Lån ut storien din – Ha en "gjeste-story"
  • Event, happenings
  • Kampanjer og tilbud
  • Samle tilbakemeldinger fra kunder
  • Tips og triks
  • Oppfordre til interaksjon med følgerene dine gjennom story-verktøy som meningsmålinger, quiz, spørsmål etc.

Mange Facebookpartnere melder om at rekkevidden på innhold og engasjement fra følgere, stiger når de har vært flinke til å bruke Instagram Stories flittig.

PS: Husk at du også kan annonsere med Instagram Stories Ads. Et annonseformat verdt å teste ut.

Les mer om Instagram Stories, hvordan bruke det, og det viktige ”vertikale formatet her”.

14. ”Høydepunkter”

Det er mange som tidlig fortvilte over å bruke mye tid og ressurser på å produsere flotte stories, bare for at innholdet skulle bli borte 24 timer senere. Derfor lanserte Instagram ”Høydepunkter” for en stund siden, som gjør det mulig å lagre, vise og gruppere dine beste stories. Her har du en flott mulighet til å f.eks. vise frem teamet, tips og triks, eller f.eks. samle aktuelle tilbud! Se under for eksempler fra tre ulike merkevarer.

Illustrasjonsbilde

15. Instagram poll og Quiz 

Du kan legge til en meningsmåling i story-innlegg ved å velge “meningsmåling” fra sticker-menyen. Da kan du bestemme hvilket spørsmål du ønsker å stille, og i tillegg også velge hvilke to svar følgerne dine kan velge mellom. Det kan vær en spennende måte å starte en dialog med følgerne dine, spørre om hvilke nyheter de liker best, samle inn tilbakemeldinger på opplevelser eller produkter, osv.

Eller du kan velge "Quiz" fra sticker-menyen og kjøre spørsmålsrunder hvor følgere ser med en gang hvilke svar som er riktig og feil.

16. Kjør konkurranser

Konkurranser er en flott måte å skape engasjement, hvis man gjør det riktig. Her er noen viktige ting å tenke på før man kjører i gang:

  •       Hva er målet med konkurransen?
  •       Definer målgruppen.
  •       Hvorfor vil folk delta? Jo lavere terskel for deltakelse, jo flere deltar.
  •       Velg type konkurranse. Gjør research og se hva andre bedrifter gjør.
  •       Budsjett.
  •       Regler: Det er lov å be folk følge kontoen din, og tagge venner i poster for å delta.
  •       Premier: Hold det relevant for deg og din bedrift, så gir konkurransen større verdi for deg også.

17. Se hva konkurrentene dine gjør

Hva poster de, hva slags stil, tone og innhold prioriterer de? Gjør en konkurrentanalyse. Like viktig på sosiale medier som andre steder.

18. Bruk direktemeldinger.

En super måte å skape bedre relasjoner til følgerne/kundene dine. Husk å oppfordre følgerne dine til å ta kontakt, og svar dersom de kontakter deg gjennom stories etc.

19. Samarbeid med andre kanaler eller influencere

Finnes det noen der ute som kan bli en god og strategisk samarbeidspartner når det kommer til innhold? Enten om det er andre bedrifter, organisasjoner eller influencere. Det kan være en utrolig god måte å nå ut til nytt publikum og bygge bedre eller bredere kjennskap. Mange merkevarer har lyktes godt med å finne gode ambassadører på Instagram. Ikke kun for å bli mer synlig, men også for å drive mer trafikk til nettsiden, selge eller for eksempel å bidra med å lage innhold.

20. Crowdfire & Followers for Instagram

Både Crowdfire og Followers for Instagram er verktøy som du kan bruke for å analysere følgerne dine, hva slags innhold de liker best og hvordan du bedre kan øke publikummet ditt. Du finner begge i App Store.

21. Inkluder en link til Instagram.

Inkluder en link eller kontonavnet til Instagrammen i e-mail signaturen din, på LinkedIn, Facebook, presentasjoner etc. Slik at folk du snakker med eller til kan finne deg :-)

22. Ta i bruk Instagram Insights

Vær oppdatert på statistikk og tall fra bedriftskontoen din. Der får du nyttig data om eksponering, hvor mange du når, hvem følgerne dine er, når det er best å poste, hvilke poster som gjør det best, osv. (Dette er kun mulig hvis kontoen din er en bedriftsprofil. For å få demografisk innsyn blant følgerne dine må du ha over 100 følgere).

PS: Snart får du også denne type innsikt om stories du legger ut, det gleder vi oss masse til!

23. ”Instagram-takeover” med en Influencer.

Ha en ”gjeste-instagrammer” til å ta over Instagramkontoen for en periode. Det kan være en spennende og morsom måte å gi nytt innhold til kanalen og følgerne dine.

24. Annonser

Det er over 2.3 millioner nordmenn på Instagram, og 36 % av disse bruker appen daglig. Det gjør det svært sannsynlig at du vil finne noen av kundene dine der. Test derfor ut forskjellige annonsetyper! Skal du bygge brand? Nå ut til flere folk? Skape mer trafikk til nettsiden? Bygge publikum gjennom video? Samle tilbakemeldinger? Finne ut hvilke produkter du skal ta inn til neste sesong?

Les mer om hvordan du kan annonsere på Instagram her.

25. Test ut shopping på Instagram

I fjor ble "Instagram Shopping" rullet ut i Norge, hvor bedrifter endelig kan tagge produkter og gi en enda rikere produktopplevelse i selve appen, uten å måtte poste tradisjonelle "katalogbilder" på Instagram. Med Vipps hurtigkasse på banen og andre lignende betalingsløsninger er det nok ikke lenge før hele kundereisen kan finne sted på Instagram.

Sjekk for eksempel ut @bikbok på Instagram. De tagger hyppig produkter i postene sine i en god kombinasjon med innhold fra brukere og ambassadører.

Ps: Instagram tester også shopping i stories for tiden, noe som kan være verdt å følge med på. Se bildet under til høyre.

Illustrasjonsbilde

26. Planlegg Instagrampostene dine

I 2018 kom nyheten alle bedrifter med stort volum på Instagram har ventet på; muligheten til å planlegge poster på plattformen. Oppdateringen til Instagram betyr at du endelig får mulighet til å planlegge større mengder innhold, styre flere kanaler og team-medlemmer samtidig, ikke minst på en sikker og enkel måte. Nå trenger ikke ansatte lenger å dele innloggingsinformasjon med partnere eller kommunikasjonskonsuleter for å få kontotilgang til innsikt eller opprette et innlegg.

Det er tre ting som må på plass for å komme i gang med den nye oppdateringen.

1. Du må ha en bedriftsprofil.

Automatisk publisering er bare tilgjengelig for bedriftsprofiler. Har du ikke gjort det enda trenger du bare gå inn på "innstillinger" og ”bytt til bedriftsprofil”

2. Du må bruke en av Instagrams offisielle partnere

For å komme i gang med å planlegge innlegg kan du kontakte en av Facebooks markedsføringspartnere eller Instagrams partnere. Tre av de vi foretrekker er Hootsuite, Sprout Social og Fanbooster.

3. Du må bruke desktop

Du kan ikke (foreløpig) bruke appen. Det vil si at dersom du for eksempel bruker Hootsuite eller Sprout Social, må du logge deg på via desktop i stedet for smarttelefonen.

Du kan lese mer om oppdateringen på Instagrams egen blogg.

 

27. Lyst til å holde deg fullstendig oppdatert? 

Følg med på Instagram for business hvor Facebook publiserer nyheter, oppdateringer og eksempler på god bruk av verktøyene.

 

Her var noen av tipsene vi håper kan gi Instagramaktivitetene dine en knallstart etter sommerferien!

Ønsker du mer informasjon om kampanjer eller hvordan du kan annonsere på Instagram, ta gjerne kontakt!

Kontakt oss for mer informasjon