Influencer marketing

Konseptet er egentlig ikke nytt ettersom merkevarer og bedrifter i lang tid har benyttet seg av det vi en gang ville ha omtalt som «celebrity endorsements». Forskjellen er at i dag finnes det mange flere muligheter på tvers av plattformer, ikke minst fordi sosiale medier gjør at det ikke lenger bare er de typiske «kjendisene» som når ut til store publikum.

En influencer kan oversettes med opinionsleder, og er en som har innflytelse i et bestemt samfunn eller en bestemt kategori som f.eks. mote, business, mat eller humor. De kan ha alt fra noen tusen til flere hundre tusen tilhengere og setter ofte trender basert på innhold og budskap i sine egne kanaler som Instagram, Facebook, YouTube eller LinkedIn.

Influencer marketing handler derfor om at merkevarer inngår samarbeid med disse influencerene, gjerne for å enten samarbeide om innhold, for å «låne» influencerenes egne kanaler til å distrubuere innhold, eller det beste alternativet: begge deler. For det handler nemlig om å integrere merkevaren med innholdet og kanalen til influenceren slik at historien og budskapet kan fortelles på en best mulig måte.

På denne måten får merkevaren muligheten til å kommunisere i en kanal hvor målgruppen er oppriktig interessert, og metodene for å gjøre dette er mange. Det kan være i form av annonser, sponsede poster, videoer, deltakelse på events, osv.

 

Influencer marketing i god kombinasjon med sosiale medier

Siden Instagram ble lansert i 2010 har appen vokst til over én milliard brukere, hvorav mer enn 50% er aktive daglig! På grunn av et utrolig stort engasjement fra brukerene og mye interaksjon mellom kontoer og følgere, har appen også fort blitt en av de beste plattformene for merkevarer å eksponere tjenester og produkter gjennom influencere, og på den måten nå ut til et nytt og stort publikum raskere enn man får bygget et publikum selv.

Influencer marketing på Instagram gir merkevarer muligheten til å nå ut til kunder gjennom et troverdig og autentisk medie, og finnes i alle typer fra businessledere til matbloggere.

Northern Beat har gjennomført en rekke kampanjer innen influencer marketing, både enkeltstående og som ledd i en content marketing-strategi eller lengre kampanjestrategier. Ta gjerne kontakt for å høre hvordan vi kan bistå din bedrift.

Ta kontakt!