post

En liten guide til TikTok

TikTok har allerede blitt å regne som en av de viktigste sosiale mediene – spesielt for de unge. Så hva bør du som markedsfører eller merkevare vite om TikTok? Hvordan fungerer kanalen, hva slags innhold skal publiseres der, og hvordan skal det kommuniseres med målgruppen? For deg som ønsker å utforske mulighetene på denne raskt voksende kanalen – her er vår lille TikTok-Guide!

Hva er TikTok?

TikTok vokser raskt i Norge

Medietilsynets rapport “Barn og Medier 2020” viser hvilke sosiale medier de mellom 9-18 år i Norge foretrekker. Da den forrige undersøkelsen ble gjennomført i 2018, var TikTok så lite kjent at medietilsynet ikke så behovet for å undersøke bruken. Som Medietilsynet poengterer viser dette hvor raskt de unge tilpasser seg nye kanaler, og hvor fort TikTok har vokst. Halvveis inn i 2020 ser tallene slik ut:

  • 95 % bruker Youtube
  • 80 % bruker Snapchat
  • 65 % bruker TikTok
  • 65 % bruker Instagram
  • 50% bruker Facebook

«Bruken av TikTok har tatt av blant norske barn og unge det siste halvannet året»

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Hva slags innhold fungerer på TikTok?

Det finnes mange kreative muligheter på TikTok, men her gjelder det virkelig å kommunisere på målgruppen premisser. Når du åpner appen kommer du rett til “For You-feeden”, en fullskjerms-feed som automatisk spiller av videoer TikTok mener passer deg. Derfor er ingen ekstra klikk nødvendig for å konsumere innhold på kanalen. I følge TikTok blir 53% av alt innhold sett via “For You-feeden”.

Og brukerne vet absolutt hva slags innhold de ønsker mer av. Det er kanskje også derfor de flyktet fra kanaler som Facebook og Instagram, ettersom de ikke lenger ble eksponert for riktig type innhold på disse kanalene lenger. Det helt klare trender og måter du skal skape innhold på for å lykkes på TikTok. En herlig miks av humor, miming, dansing, beauty og «reaksjonsvideoer» ser ut til å trende mest.

Egen kanal med eget innhold

Det er enda ikke så mange norske merkevarer som har beveget seg over på TikTok, men det er likevel et par aktører som ser ut til å ha knekt “TikTok-koden”. TikTok selv sier selvfølgelig at “a verified TikTok profile helps boost your fan base and increase organic impressions”, som kan tyde på at en verifisert bedriftsprofil kan lønne seg for merkevarer som har unge i Norge som en stor og viktig målgruppe. To norske profiler som har lykkes på TikTok er Obos og Nettpatruljen i Vest.

OBOS

OBOS gjorde suksess på TikTok under Ski Tour 2020 med sine «OBOS maskotter». TikTok-filmene resulterte i nærmere tre millioner visninger og en halv million likes på plattformen. Du kan lese mer om arbeidet fra JCP og OBOS her. Eller ta en titt på @obosmaskotter på TikTok. 

Nettpatruljen i Vest

Et annet godt norsk eksempel til inspirasjon er Nattpatruljen i vest. De fant tidlig ut hvordan man burde kommunisere for å nå ut og engasjere de yngste – nemlig ved å rådføre seg med de unge. Les mer om deres TikTok-suksess her.

Foto: Skjermdump fra JCP Nordic sin Facebook.

Samarbeid med influencere

Som på andre sosiale medier, kan en smart strategi være å inngå influencer-samarbeid. Men finnes det allerede norske influencere på TikTok? Ja, absolutt. Flere norske influencere har sett muligheten TikTok gir til å produsere kreativt og nytt innhold – innhold som ofte står i stor kontrast til innhold de vanligvis produserer på blogg og Instagram. Ikke minst, TikTok gir influencere sjansen til å nå ut til en yngre målgruppe enn de gjør på andre kanaler. Du kan lese mer om “Derfor strømmer norske påvirkere over til TikTok her.

Betalt annonsering

Du vil i dag (juni 2020) få denne beskjeden når du registrerer deg som annonsør i Norge på TikTok: “This region is not yet available for self-serve“.

Det er altså ikke mulig å annonsere direkte på plattformen – enda. Men ettersom TikTok er relativt nytt for norske merkevarer, vil vi tro at det i en god stund fremover (selv når det åpnes for annonsering) vil være lite konkurranse på kanalen.

Så for deg som ønsker mer informasjon om mulighetene som blir tilgjengelig på sikt, så kan du utforske, forberede deg og lese mer om annonserings-alternativene her.

God markedsføringsskikk

Med tanke på hvilken målgruppe som representeres på TikTok er det viktig å utøve varsomhet som markedsfører. Det er ikke ulovlig å markedsføre mot barn, men man må være forsiktig. Det finnes en del regler og lover som markedsførere og merkevarer må kunne og leve etter, og man finner veldig nyttig informasjon og gode eksempler på dette hos Barnevakten og Forbrukertilsynet.

Lyst til å utforske mulighetene dine på tik tok? ta kontakt!