Fire grunner til å velge podkast i 2019

Siden podkast meldte sin ankomst tidlig på 2000-tallet har interessen økt kraftig, spesielt de seneste årene. Som bedrift og annonsør finnes det store muligheter innenfor denne sjangeren, og det er ingen grunn til å stå på sidelinjen. Her kommer fire grunner til hvorfor du må ta i bruk podkast som kommunikasjonskanal, om du enda ikke har gjort det.
Illustrasjonsbilde

Denne artikkelen er basert på foredraget Elisabeth holdt på By Northern Beat i mars. Lyst å bli med neste gang? Meld deg på nyhetsbrevet vårt her

 

 1. Podkast med enorm vekst i 2018

I 2018 ble det i gjennomsnitt startet 575 nye podkaster hver eneste dag. Av Apples 670 000 listede podkaster, publiserte over 210 000 av disse sin første episode i 2018. Ipsos sine ferske tall fra fjerde kvartal i 2018 viser at over 30% av nordmenn lytter til podkaster i løpet av en måned. Særlig hos de yngste er podkast populært, og halvparten av de mellom 18 og 35 år lytter til podkaster hver måned. Så langt har 2018 vært det beste podkast-året i Norge, og vi tror ikke det kommer til å stoppe her.

Visste du at vi lytter mest til podkast når vi:

  • reiser med kollektivt eller i bil (44 %)
  • går ute (36 %)
  • gjør husarbeid eller lager mat (32%)

Kilde: IPSOS

2. De største aktørene begynner virkelig å vise muskler

Selv om vi ser stor vekst og framskritt i podkast-verden har vi hittil ikke sett noen som har virkelig tatt tak i bransjen, slik Netflix tidligere gjorde med film- og TV-verden. Dette kan se ut til å forandre seg snart: Spotify har annonsert at de kjøper opp premium podkaststudioet Gimlet Media og driftsplattfromen Anchor. Noe som ikke koster mindre enn 340 millioner dollar. Daglig leder i Spotify, Daniel Ek, nevner eksplisitt Netflix-strategien som en del av motivasjonen til kjøpet, og at Spotify vil bruke flere hundre millioner dollar på podkast-satsningen fremover.

Det at lytterne i Norge også følger trenden og viser stor positiv vekst er vel også verdt å nevne.

"Schibsted kunne nylig notere seg én million avspillinger i løpet av en måned på podkasten «Harm og Hegseth». Også «Aftenposen Forklart» nærmer seg denne milepælen med 800.000 månedlige avspillinger" skrev Kampanje nylig i sammenheng med Schibsteds nysatsning på podkast og ansettelse av Lina Tandberg som får ansvaret for å gjøre podkast om til penger. 

(Andre nyttige tall om vekst i Norge: 2. halvår 2017 vs. 2. halvår 2018)

  • Konspirasjonspodden 335 % økning (748.000 mot 3 254 000 lyttinger)
  • Tusvik&Tønne 18 % økning (4 216 000 mot 4 963 000 lyttinger)
  • Krisemøte 28 % økning (985 000 mot 1 260 000 lyttinger)

Kilde: ACAST

Illustrasjonsbilde

3. Annonsørene begynner også å vise interesse

De siste årene har det dukket opp flere selskaper som satser på podkast-reklame i Norge, for eksempel Aller Medias podkastselskap og Moderne Media. De som oftest blir trukket frem når det gjelder inntekter fra podkastreklame er «Tusvik & Tønne». Den norske komikerduoen tjente over 2,2 millioner kroner bare halvveis inn i 2018 – kun på reklame. Podkasten ble startet allerede i 2012, men det er først i den seneste tiden at det har vært mulig å tjene penger på den.

Til nå har det vært vanskelig å få tilgang til målbare data fra podkaster, men Adlink har tidligere i år sagt at de sammen med NRK, Schibsted, Bauer, NENT, m.fl. jobber med å få på plass en felles valuta for måling av podkast. De håper og tror dette er på plass ila 2019. Dette vil gjøre det lettere for annonsører å se tydelige resultater og virkningen av annonser i podkaster.

4. Ikke bare mer podkast – mer lyd generelt

Det er flere grunner til at det er et økende antall nordmenn som lytter til podkaster. En av de er utbredelsen av smarttelefoner og det faktum at Norge er et av de landene i verden med mest og best tilgang til internett. Dette gjør at vi kan lytte til podkaster og musikk hvor enn vi måtte bevege oss, også utenfor hjemmet. Stemmestyrte høyttalere som Google Home og Alexa blir også mer og mer populær, noe som gjør at mulighetene til å bruke og konsumere lyd er så og si er uendelige!

Illustrasjonsbilde

Og fremover? Det blir spådd flere lyttere, mer eksklusivt innhold og mer modne annonsører

2019 blir podkastens år rett og slett på grunn av flere lyttere, mer innhold, hyppigere oppdateringer og videre teknisk utvikling.

  • Det vil bli flere og bedre podkaster. Flere mediahus vil investere tid og penger i å lage kvalitetsinnhold.
  • Podkaster vil fortsette å vokse. Ut ifra det vi ser i økningen både på lyttertall og antall podkaster til nå, er det ingen grunn til å tro at dette vil stoppe i 2019. Har en først blitt bitt av podkast-basillen, holder det ikke bare med én.
  • Nye finaniseringsmuligheter. For de som lager podkaster vil det komme flere muligheter til å tjene penger på å produsere godt innhold.
  • Målbare data. Den aksepterte måleenheten I podkast-industrien er nedlastninger, noe som egentlig ikke sier noe om folk faktisk hører på. Men med satsningen fra Adlink håper vi dette vil forbedre seg i tiden som kommer.
  • Spotify vil jobbe målrettet for å bli podkastens Netflix. Med eksklusivt innhold ønsker Spotify å få nye lyttere. De kommer nok også på sikt til å utnytte sin lytterbase til å hente inn flere annonsører.
  • Apple er fortsatt nummer en. Selv om Spotify setter alle kluter til, vil Apple beholde en sterk posisjon. Vi ser ingen grunn til at mange av oss vil fortsette å lytte til podkaster som vi allerede finner lett tilgjengelig på iPhonen vår.

Lyst til å høre mer om podkast? Ta kontakt!