Har "enkelhet" bare blitt et nytt buzzword?

Mange verktøy og tjenester lover å gjøre arbeidsdagen vår mye enklere. Ifølge dem så er alt bedre hvis det er enkelt, og det finnes ikke noe som ikke kan forenkles. Men må alt forenkles? Joe Cooper mener man må omfavne og ta eierskap over kompleksiteten.
Illustrasjonsbilde

Denne artikkelen er basert på foredraget Joe holdt på By Northern Beat i mars. Lyst å bli med neste gang? Meld deg på nyhetsbrevet vårt her

Opptil flere ganger i løpet av dagen tenker jeg “tusen takk teknologi, dette har du gjort mye enklere for meg.” Jeg kan styre leiligheten min fra klokken, og jeg kan spørre både Siri og Alexa om ting jeg ønsker å vite mer om, eller som jeg ønsker å få fikset.  

Men har enkelhet bare blitt et nytt buzzword? Jeg jobber for det meste med data-intensive arbeidsverktøy hvor enkelhet er/må være et løfte ved bruk. Mange verktøy og tjenester lover å gjøre arbeidsdagen min mye enklere. Ifølge dem så er alt bedre hvis det er enkelt, og det finnes ikke noe som ikke kan forenkles.

Illustrasjonsbilde

Ofte tenker jeg over spørsmålet: "enkelt for hvem?" Hvem er verktøyet bygget for, og trenger denne målgruppen faktisk et verktøy som gjør ting enklere? Kanskje jakten enkelhet bare er en reaksjon det forvirrende og komplekse grensesnittet fra 80- og 90-tallet? Fra den tiden alt ble kastet foran brukeren og ingenting var enkelt? 

Jeg mener at løsningen ikke alltid er å skjule kompleksiteten. Etter mye brukertesting og intervjuer for ulike løsninger, har vi sett at det ikke nødvendigvis er så viktig for brukeren hvor mye som er på skjermen, eller hvor komplekst det er - men heller om hva slags følelse løsningen gir brukeren. En magefølelse som sier  "dette er et verktøy for meg". 

Du kjenner kanskje igjen den frustrerende følelsen du får når du leter etter en app på noen andres telefon? Alt føles rotete! Apper overalt, organisert etter det som virker som et ikke-eksisterende system. Null organisering, med en struktur som bare gjør ting vanskeligere. Men spør du eieren av telefonen om hvor "Candy Crush" er - da swiper han eller hun raskt til skjerm 3, i mappen "jobb" på side 2. For denne personen gir det perfekt mening, ettersom de eier kompleksiteten.

"Moderne teknologi kan være kompleks, men kompleksitet alene er verken bra eller dårlig: det er forvirring som er dårlig." sier Don Norman... En annens telefon er utrolig forvirrende. Men vår egen? Utrolig enkel. Jeg tror det er veldig viktig når teknologi blir mer kompleks, at vi ikke bare prøver å forenkle den hele tiden, men at vi sørger for å skape følelsen av at "dette er min kompleksitet"

Så hvordan oversetter vi dette prinsippet til praktiske løsninger? Med hjelp av gode brukerundersøkelser kan vi lage komplekse verktøy som brukere faktisk kan føle tilhørighet og eierskap til. I stedet for å kaste alt foran en bruker, eller prøve å skjule kompleksiteten, kan vi tilpasse verktøyet til deres behov og etter deres ønsker. Hvis vi kan skape brukergrupper så kan vi definere handlinger som er tilpasset dem. 

Illustrasjonsbilde

Eller enda bedre, la brukeren bestemme selv! Vi kan gjette på hva en bruker trenger, men antagelser og gjetninger burde ikke forhindre brukerene fra å eie sine egne verktøy. Vi har jo teknologien til å lage fleksible løsninger som kan la brukeren tilpasse handlinger, visninger og grensesnitt til deres eget behov.

Når en bruker kan bygge sitt eget verktøy, så oppstår følelsen: “Dette er for meg”. Denne "eierskap-følelsen" kan bli ganske kraftig. På den måten blir mest sannsynlig brukeren ikke bare effektiv når alt fungerer, men også mer løsningsorientert når problemene oppstår. Fordi brukeren har “sitt eget verktøy” så blir det lettere å forså hva som har skjedd, og fleksibiliteten gir ofte brukeren mulighet til å fikse problemet selv. 

Illustrasjonsbilde

Jeg mener at mange av dagens digitale produkter ikke er fleksible nok. Produktene og verktøyene tvinger brukere til å tilpasse seg teknologien, når det egentlig er teknologien som burde tilpasse seg brukerne. Vi vet at kraftig og fleksibel teknologi eksisterer og kan skapes, så la oss gi denne muligheten og all dens potensiale videre til brukeren.

Mine tre tips til å jobbe med komplekse verktøy

  • Kjør brukerundersøkelser uten antagelser. Ha et åpent sinn og spør brukerene: “Hvordan jobber dere?”, r dere begynner å tenke på hva som må lages.
  • Finn ut hvordan forskjellige grupper jobber og bygg fornuftige alternativer som passer til de forskjellige måtene gruppene jobber på. 
  • Hvis det er mulig, la brukeren tilpasse løsningen, la dem eie sitt verktøy.

Hva blir resultatet? Verktøy, produkter og tjenester som er enkle for alle.

Kontakt oss for mer informasjon

Har du lyst til å bli en del av laget vårt? Vi søker flere kolleger!