Bli ferdig med 2018 og fokuser på en friksjonsfri hverdag

For meg handlet januar mye om 2018. De som har vært med i konsulentbransjen en stund vet at det er for sent å tenke på januar når året allerede er i gang. Kundene er travle med sine egne ting og er ikke klar for å snakke så mye om hva som skal skje akkurat nå. Så mens konsulentene våre er i gang med oppgaver for det nye året tenker jeg fortsatt mye 2018.
Illustrasjonsbilde

Hva tar vi med oss fra 2018?

På tross av at vi igjen har levert et resultat som er ny rekord både på topp og bunn, med henholdsvis 35% vekst og nesten 40% bedre resultat, så er jeg opptatt av å bli ferdig med 2018. Vi kan ikke gjøre så mye med det som har skjedd, men vi kan påvirke 2019 med erfaringene vi har gjort oss.

Så hva tar vi med oss? Vi har ansatt flere folk, men samtidig bygget kultur, og vi har igjen fått mye skryt for resultatene vi har skapt sammen med kundene våre. Mest av alt har vi hatt det moro. Sammen.

2018 endret oss litt. Prosjektene ble større, lengre og mer krevende. Vi hadde større fokus på innsikt, arbeid med å finne løsninger, mindre design og mer post-its. Utfordringene var større og løsningene mer komplekse. Vi jobbet tettere med kunden, vi hadde ikke alle svarene, men vi var gode å stille de riktige spørsmålene. Vi var sultne på brukernes behov, teknologi og ønsket om å levere verdi. Dette tar vi med oss inn i 2019.

Den friksjonsfrie hverdagen

Det andre jeg tenker, og jobber mye med nå i begynnelsen av året, er rekruttering og forbedring av prosesser. De ansatte er alt vi har, vi har ikke noe produkt eller tjeneste som selger seg selv, vi har heller ingen rov-selgere som kan selge hva som helst til hvem som helst. Vårt produkt er de ansatte, og de ansatte jobber best når de har det best. Vi jobber derfor mye med det vi kaller den friksjonsfrie hverdagen. Enkelt fortalt, hvordan kan vi sørge for en fin hverdag for konsulentene.

Det er to sider av konseptet for å skape friksjonsfri hverdag; kunden og konsulenten. Kunden er best tjent med en motivert, inspirert og frisk konsulent. Da må vi sørge for det, i samarbeid med kunden. Det handler først og fremst om det grunnleggende; fysisk kontorlokale, mat og drikke. Dernest må vi se på inspirasjon og opplæring. Vi må sørge for at kunden og konsulenten sammen har lik oppfatning av hva som skal til, hvilken prosess man skal gjennom og hvilke resultater man ønsker å se. Alle trenger påfyll av fag, alle trenger inspirasjon – for å lykkes i gode kundeforhold, beholde ansatte og skape fantastiske løsninger.

Vi er godt i gang og vi gleder oss allerede over 2019.

 

3 Tips for resten av året

  • Ikke bruk for mye tid på historien
  • Sats på de ansatte
  • Ha et åpent sinn

Kontakt oss for mer informasjon