Hva skjedde i 2018, og hva bringer 2019?

Vi spådde at 2018 skulle handle mye om GDRP, Google Design Sprint, PSD2 og alle to bokstaver forkortelsene. Vi fikk mye rett, og noe lot vente på seg.

 

Ikon for GDPR

GDPR

Advokatene skodde seg godt på GDPR, og det ble spredt mye frykt rundt temaet. Mange hadde mye å rydde opp i, og veldig mange misforstod store deler av direktivet. Etter at GDPR trådte i kraft gikk luften ut av ballongen for mange. Flotte rutiner, systemer og samtykker er godt plassert i skrivebordsskuffer rundt om i det ganske land. Men noe godt har det kommet ut av dette; en ny forkortelse, DM (data minimering), og det kan vi like.

Vi designer nemlig nå for mindre innsamling av data. Diskusjonen rundt hva som skal samles inn, og når, er nå mye enklere å ta med kunden. Dette tar vi med glede med oss inn i 2019. Forbrukerne har også blitt mer bevisste rundt hva som er greit og ikke greit å gi fra seg. Flere og flere stiller spørsmål til hva dataene skal brukes til, og kanskje det snart vokser frem en endring i konseptet slik at vi kan gi bort data for tjenester. Kanskje vi allerede i 2019 begynner å få betalt for informasjonen vår?

 

 

Ikon for Google Design Sprint

Google Design Sprint

Google Design Sprint har vi også jobbet en del med, og vi ser at flere og flere av kundene våre bruker dette aktivt. Med og uten vår hjelp. Noen lykkes, noen feiler og noen misforstår. Vi tror på metodikken, og ønsker å bruke dette verktøyet enda mer i det nye året.

 

 

Ikon for betalingstjenestedirektivet

PSD2

En annen ting som vi gjerne skulle sett mer av er PSD2. Selv om vi ser mye spennende som skjer rundt temaet, så har vi ikke helt enda sett de store og flotte løsningene. Her er det nok mange som jobber i det skjulte, og venter med lanseringer utover i 2019. Vi håper på mer spennende løsninger enn dashboard, med flere bankers kontoer og smidig betalingsløsninger. Tiden får vise, og vi følger veldig spent med.

 

Chatbots

Chatbots var på alles lepper i år, og vi var med i samtalen. Ofte døde derimot samtalene ut da kundene forstod hva som faktisk krevdes for å få dette på luften, og hva som krevdes i vedlikehold, opplæring og trening. Frykten for å ødelegge sitt eget rykte spøkte også i bakgrunnen. Vi ser at chatbots er nyttige, men ikke alle steder. En gjennomgående frase i testing av botene var; «det forstod jeg ikke». Vi håper derfor på flere og smartere boter å prate med i 2019.

 

 

Stemmestyring

Stemmestyrte enheter kommer vi garantert til å se mer av fremover. Både fordi vi i Northern Beat er så heldig å få jobbe med dette, men også fordi svært mange vil får en variant av en Google Home til jul. Mange har blitt glad i assistentene sine, og med fler enheter tilgjengelig i de norske hjem presses initiativene frem. Mange har allerede prøvd Tine, Meny eller DNB sine initiativ, uten at jeg tror det har endret hverdagen til noen – ennå. 2019 blir nok et spennende år for design av det usynlige, og vi er allerede godt i gang.

 

 

Miljø og samfunn

Som en viktig kontrast til at alle anskaffer seg assistenter, så ser vi at det likevel er bedrifter over hele verden som ønsker å bidra til redde planeten vår. Det virker som om det ikke lenger kun handler om samfunnsansvar (CSR), men også det faktum at det faktisk går an å tjene penger på å gjøre det riktige for miljøet. Vi merker også at designerne våre trives med å gjøre verdifullt arbeid, selv om det til tider kan virke som om det utgjør svært lite i det store bildet. Men hvis vi kan redde verden litt – hver dag – så bidrar vi også med vårt.

 

Vi har lagt bak oss et fantastisk 2018. Det er så moro å være en del av denne bransjen! Vi gleder oss stort til 2019, håper du følger oss i året som kommer og at vi sammen kan skape spennende prosjekter.

 

Kontakt oss for mer informasjon