3 høydepunkter fra Yggdrasil

I norrøn mytologi er Yggdrasil navnet på det eviggrønne og duggfriske verdenstreet som brer sine grener over verden. Yggdrasil er også navnet på en årlig konferanse for digitale brukeropplevelser, interaksjonsdesign og teknologi, hvor duggfrisk kunnskap om mange ulike temaer fremført av dyktige norske fagfolk brer seg over deltagerne
Illustrasjonsbilde

En annen ting som er verdt å nevne ang denne konferansen er at det er en veldig sosial konferanse. Både middag, fest og overnatting er inkludert i prisen, noe som gjør at alle de  vel 300 deltagerne  er fysisk samlet på hotellet mesteparten av tiden, og de fleste deltar på den sosiale biten. Man treffer garantert mange kjente fjes fra bransjen her, og det er en ypperlig anledning for nettverksbygging og oppfriskning av gamle bekjentskaper.

Friksjonsfrie kundeopplevelser

Annette Melby, strategirådgiver og leder av Aftenposten mobil, kicket ballet i gang med sitt foredrag om hvor forretningskritisk UX er i ferd med å bli. Med tøffere konkurranse blir gode kunde- og brukeropplevelser viktigere. Kunden må settes i sentrum for alle valg fordi kunden krever friksjonsfrie kundeopplevelser. Det holder ikke lengre å bare digitalisere forretningsmodeller, man må evne å transformere dem også. Dette krever vilje til å endre både kultur, innovasjonsmetodikker, infrastruktur og kundetilnærming.

Vi sier bare: Word!

Innhold i store, skumle etater

Fra Statens Vegvesen kom Kathrine Kjøsnes og Marte Veierød for å fortelle om hvordan de mener man bør jobbe med innhold i «store, skumle offentlige etater». Siden vi for tiden faktisk sitter og jobber i en stor, skummel offentlig etat som strever med akkurat dette var det et godt og relevant foredrag som gav nyttig input som vi kunne ta med oss tilbake til kunden.

De fortalte om hvordan de har jobbet strategisk internt for å få til at det er fagmiljøet som eier selve innholdet, men det er kommunikasjonsfolkene som eier formidlingen av det. De bruker innholdsprinter for å jobbe sammen om å lage det beste innholdet som både tar hensyn til kravene fra fag og juridisk i tillegg til krav til brukertilpasset språk og formidling.

Innholdssprintene har hatt mange fordeler:

  • Man sparer tid
  • Man får tatt raske og gode beslutninger
  • Felles forståelse av brukerbehov
  • Økt tillit hos fagavdeling
  • Jobbe sammen, ikke alene

Illustrasjonsbilde

Content as a service

Relatert til dette temaet «Innhold» var også foredraget «The web is dead. Lenge leve innholdet» fra Direktoratet for e-helse relevant. «Content as a service» er voldsomt aktuelt i disse tider hvor man trenger å treffe sitt publikum der de er – med innholdet de trenger når de trenger det. Du må slippe innholdet fri i et API, og jobbe målrettet med struktur og metadata dersom du skal lykkes med fremtidens innholdsforvaltning. CMS som evner å være headless i den betydning at de frikobler innholdet fra presentasjon og ikke bryr seg om innholdet skal vises på en webside, på en mobil enhet, i en app, hos en tredjepart eller på en smartklokke vil være de store vinnerne fremover.

Illustrasjonsbilde

Etter mange gode, og noen ikke fullt så gode foredrag, spredt over to dager var det moro å avslutte tirsdagen med analytiker Nils Brenna og hans analyse av hvordan nordmenn egentlig er.  I tillegg til å lære at 19% av norske menn anser seg selv som over gjennomsnittlig gode elskere og at den maten folk flest liker er reker, så lærte vi også at kvinnene på Yggdrasil har lavere moral enn kvinner flest, og at 71% av mennene  som var til stede har stjålet noe i butikk (kontra 40% i resten av befolkningen). Noe å grunne litt over :-)

Til slutt må vi bare nevne maten! Har aldri vært på en konferanse der det har vært slik et overveldende tilbud av snacks, mellommåltider, god kaffe og annen drikke. Til og med det som ofte kan bli en litt samlebåndspreget konferansemiddag var god! Tumbs up!

Kontakt oss for mer informasjon