Facebook - Mindre rekkevidde og trafikk for bedrifter i 2018?

Forrige uke varslet Facebook at det vil bli store endringer i nyhetsfeeden. I et forsøk på å gjøre plattformen mer relevant for folket, vil Facebook redusere rekkevidden på innhold fra bedrifter, organisasjoner og offentlige personer. Altså alt innhold fra Facebooksider.
Illustrasjonsbilde

For de som har fulgt med kom nok ikke dette som et sjokk. I 2017 testet Facebook en ny nyhetsfeedmodell hvor innhold fra bedrifter og organisasjoner ble splittet fra den vanlige nyhetsfeeden hvor brukere får innhold fra familie og venner. Landene hvor endringene ble testet kunne rapportere 60-80 % redusert rekkevidde, og mange bedrifter fryktet en ny plattform helt uten mulighet til å nå ut til målgruppen sin. Men nå har altså Facebook bestemt seg for at alt innhold vil være i samme nyhetsfeed, du vil bare se mindre fra bedriftene.

Hvorfor gjør Facebook disse endringene?

Sjefen selv, Mark Zuckerberg, skrev følgende på sin Facebookside:

"One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent"

Facebook ønsker å gi brukerne sine bedre muligheter til å nå venner, familie og andre relasjoner på Facebook, ved å gi "meningsfullt innhold", eller innhold du bryr deg om, (som f.eks. skaper dialog) en høyere rangering. (Du kan lese hele statusen til Mark Zuckerberg her). Utrullingen av de nye algoritmene vil skje i løpet av de neste månedene.

Facebook forklarer endringene nærmere i denne videoen:

Så hvordan lykkes på Facebook i 2018?

Når de nye endringene er på plass, kommer Facebook-sider til å merke nedgang i rekkevidden på innhold, minutter brukt på videoer og trafikk til nettsider. Hvor mye "nedgang" du kan forvente kommer ann på hva slags innhold du produserer, og hvordan følgere samhandler med innholdet ditt.

Så hvordan skal du forberede deg på endringene? Facebook har kommet med noen egne tips, og andre guruer har uttrykt sine spådommer.

Under har vi samlet 3 tips som burde diskuteres på ditt neste Facebook strategi- og planlegningsmøte.

  1. Lag engasjerende innhold, prat med folk og lag en plan for live video.

Du har hørt det 100 ganger før, men nå gjelder det! Produser innhold som skaper dialog eller genererer diskusjon. Lengre kommentarer og dialog blir viktig, likes og reaksjoner blir mindre viktig. Prat MED folk og besvar spørsmål og henvendelser. Lag en strategi for bruk av live video. Visste du at live videoer genererer i gjennomsnitt 6 ganger mer interaksjon enn vanlige videoer?

  1. Opprett en Facebook-gruppe for siden din.

I juni 2017 fikk vi mulighet til å lage egne grupper tilknyttet Facebook-sidene våre. I en gruppe har brukere mye bedre muligheter til å dele tanker og meninger. Så opprett en gruppe i dag, promoter den mens du kan og lag en "community-strategi". Gruppa skal ikke være enda et sted du pusher ut info og salg.

  1. Etabler andre kanaler for å nå målgruppen din.

Har du ene og alene brukt Facebook for å pushe informasjon og salg? Vel nå er kanskje tiden til å bygge andre kanaler. Nyhetsbrev? Messenger chat-bot? Influencer-marketing? Finn ut hvem målgruppen din er, hvor de er og hva de ønsker å høre mer om.

PS: - Endringene påvirker ikke annonsesystemet.

Hva tenker du og din bedrift om endringene som kommer? 

 

Kontakt oss for mer informasjon