Få kontakt med dine nåværende kunder på Facebook

Som i tradisjonell markedsføring er selvfølgelig den mest kostnadseffektive måten å annonsere på, å fokusere på personer som allerede er interessert i bedriften din, og få disse menneskene til å kjøpe eller kjøpe mer. Vi har samlet noen tips for hvordan du bedre kan nå ut til nåværende kunder på Facebook, hvordan få bedre forståelse for annonseresultatene, og hvordan du kan få litt mer ut av rapportene dine.
Illustrasjonsbilde

På Facebook så har du mulighet til å rette annonsene dine mot:

1. Folk som har likt, klikket på eller kommentert innleggene eller annonsene dine

2. Folk som har sett på videoene dine

3. Folk som har besøkt nettstedet ditt eller butikken din

4. Folk som har handlet hos deg tidligere

Du kan også velge å nå alle de nevnte kategoriene, eller en kombinasjon av de ovenfor. Disse gruppene kan du velge og lage under "egendefinert publikum" som du finner under verktøyet "publikum" på din Business manager på Facebook.

Dette er ting som kan være greit å vite om neste gang du skal planlegge strategi og innhold på Facebook. Kanskje du kan produsere en videoserie, og deretter rette relevante annonser mot de som har sett på videoene dine?

Illustrasjonsbilde

Målinger og annonseresultater

Det er alltid viktig å se på hvor godt annonsene leverer, slik at man kan finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Man kan for eksempel se på antall personer som har sett annonsen, klikket på den, kommentert på den og delt den. Du kan også opprette splitt-tester, slik at du kan sammenligne og finne ut hvilke annonser som gjør det best, basert på det visuelle, tekst eller format.

 

Det vi oftest ser på når vi skal måle hvor godt en annonse har gjort det, er:

  1. Engasjement på sideinnlegg: Antall kommentarer, delinger eller reaksjoner for å se om folk engasjerer seg med innholdet. (som ofte forteller litt om hvor godt innlegget treffer målgruppen, og om annonsen treffer riktig, er det engasjerende nok?)
  2. Videomålinger: Antall klikk en video har fått, eller hvor lenge folk har sett på videoen, for å se hvor godt mottatt den har blitt. Det spiller f.eks. ikke så stor rolle at flere tusen mennesker har sett på videoen, hvis 80% av de som har sett på den ikke ser lenger enn 4 sekunder.
  3. Nettstedsmålinger: Hvor mange kjøp på nettsted, fullførte registreringer eller kostnad per nettstedskonverteringer. Er det mange som klikker på annonsene, konverterer mange nok av dem?Slik ser du på annonseresultatene og justerer hvilke målinger du vil se:
  4. Gå til annonseadministrasjon.
  5. Velg en kampanje, et annonsesett eller en annonse du vil se på.
  6. Velg datoene du vil se i rapporten.
  7. Klikk på Kolonner og på Tilpass kolonner for å velge målingene du vil se.

 

 

Ekstratips for å få mer ut av annonseresultatene dine

1. Bruk valget "analyse" i annonseadministrasjonen.

Få mer informasjon om hvordan det går med annonsene dine, ved å bruke analyser". Du kan analysere resultatene basert på demografi, enheter som er brukt, sted, handlinger som er utført, eller tidsperioder, slik at du kan finne ut mer om hvem som har sett annonsen din.

 

2. Sammenlign annonseresultatene mellom tidsperioder

Du kan sammenligne resultatene mellom to forskjellige datoperioder. Du kan for eksempel sammenligne den første uken av årets julekampanje med den samme tidsperioden i fjor, slik at du kan se om det er store forskjeller, og om du må endre noe i annonsene dine.

Kontakt oss for mer informasjon